Vantar - mönster/metod

Jag har inget riktigt mönster när jag virkar vantar - det är mer som en metod. Prova om du vill, det är enkelt och kul!
 
Här är en hel parad av vantar jag virkat av restgarner. Nu ska jag "bara" fästa alla trådar och virka snöflingor att sy fast på "ryggen" av vanten (ser mycket mer arbetat ut).
 
Garn: Vilket som helst, jag använder helst två trådar av lite tunnare garn t.ex. sockgarn. Men det går bra med vilket garn som helst.
Virknål: Välj en som passar till garnet
Virkfasthet: Det spelar ingen roll, men kolla så att du vet
 
Lägg upp ca 2,5 cm luftmaskor. Vänd och virka 2 fm i andra m från nålen. Virka fm 1 i varje m, 2 fm i den sista.
Vrid arbetet och virka på andra sidan luftmaskorna, 2 fm i första och sista m annars en i varje.
Fortsätt sedan att virka runt, med nedtag bara i bakre maskbågen, med ökningar på samma ställen som förut. Du ökar alltså 4 m per varv. Fortsätt ökningarna tills vanten är lagom bred. Nu virkar du runt utan ökningar.
 
När vanten är ca 5 cm brukar jag göra ett litet hål för pekfingret - en vill ju kunna använda telefonen utan att ta av sig vantarna. Hoppa över ca 1 cm m, lägg upp motsvarande antal lm och virka sen vidare.
 
Det är dags att göra hål för tummen när vanten når ner till till tumveckt plus ett varv eller två för lite rörelsefrihet. För min del blir det efter ca 15 cm men jag har små händer (sjukligt små enligt döttrarna).
 
Vanten har ju en tydlig fram och baksida (oavsett om du gjort den sms-vänlig eller inte). Luckan för tummen ska sitta på framsidan fast gå in lite på baksidan.
Hoppa över 1/4 av maskorna och lägg upp motsvarande antal lm + ca 1 cm lm. Virka sedan vidare.
(Vanten jag håller på med nu har 28 m på ett varv, alltså hoppar jag över 7 m och lägger upp 9 lm. Av de 7 jag hoppar över är 2 st på baksidan).
 
Minska 1 m mitt på tumkilen vartannat varv tills du har det ursprungliga antalet m minus det antal m som motsvarar 1 cm.
(På vanten jag håller på med hade jag från början 28 m på ett varv, hoppade över 7 m och la upp 9 m = 30 m. Minskade sedan tills jag hade 28 - 2 = 26 m)
 
Virka tills du tycker skaftet är lagom långt. Jag gillar när skaftet går ner ordentligt över handleden, men det kanske inte du gör. Tag av garnet och fäst.
 
Bara tummen kvar nu! Virka upp m runt tumhålet, hellre för många än för få, det får inte bli några hål. Virka sedan runt och minska 1 m i varje sida, varje varv tills du har så många m som är lagom för din tumme.
Det brukar vara knappt hälften av det antal m du hade när du virkade runt handen.
(Min vante har 28 m på ett varv och jag hade 13 m på tummen)
 
Ta av garnet och fäst. Vanten är klar. Virka en till fast spegelvänt, så att du får både en höger- och vänstervante.
Jag brukar virka en snöflinga eller ett hjärta eller nåt annat fint och sy fast på "ryggen" av vanten. Det gör vanten lite extra fin och den ser mer arbetad ut. 
 
Lycka till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback