Om jag vore en mumie...

Jag förstår att många av er har funderat över hur jag skulle se ut om jag blev en mumie - och jag kan äntligen presentera en bild på hur jag skulle se ut i så fall!
 
 
Det är alltid roligt att få teckningar av barnen men det är extra roligt när det är ett barn som i vanliga fall inte ritar så ofta.
Jag tycker teckningen är fantastisk men pojken som gjort den var inte riktigt nöjd, han tror att jag nog skulle vara lite läskigare men också lite snällare.
 

Ny stickning på gång

Har börjat sticka av det självrandande garnet jag köpte i somras på Stoff & Stil. Det har varit en jättebra stickning att ha i bilen när vi varit på resa.
 
 
Färgerna kommer inte riktigt till sin rätt på fotot - den är mer färgstark i verkligheten. Den ljusgröna är nästan limegrön och går över i härlig skogsgrön, och ibland kommer det en rand blågrönt.
Garnet är härligt att sticka i och jag tror att det kommer att bli bra. 
Återkommer när det är klart med bilder och mönster.
 
 
 

Tyska klänningar

Är just hemkommen från Berlin där vi haft ett par härliga dagar.
Har bland annat sett dessa fantastiska klänningar:
 
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om dom, men färgstarka och glada är dom1
 
 
 
 

Brevlådor till våra spöken

Kom på att jag glömt att visa de fina brevlådorna barnen gjort till spökena.
Det är ju tyvärr så att de spöken som kläcktes ur äggen inte kan prata. Tursamt nog kan de läsa och skriva så barnen brevväxlar med sina spöken.
 
 
Vi ställde fram kartong och allt annat vi kunde komma på att barnen skulle behöva  - men blev ändå tvungna att plocka fram ännu mer saker som barnen kom på att de behövde.
Varje mentorsgrupp fick en brevlåda - så det blev en röd, en blå och en gul.
(Jag har tydligen glömt att ta kort på den blå - återkommer....)
 
 
Som ni ser är de inte bara olika i uttrycket utan också i konstruktionen, en vägghängd och en som står på golvet.
Den röda har ju till och med spökets namn på: Skräm.
 

Bokstav Å - Å

På vår aktivitetsvägg har vi ju sedan tidigare solrosor och nu rinner det en å i landskapet också.
 
 
Det tog inte lång tid innan vår å började befolkas av allehanda vattendjur, alla kanske inte bor i en å egentligen men det är inte så noga tycker vi - alla bor i alla fall i vatten!
 
 
 
 
 

Matte på fritids

I år försöker vi att inte bara följa bokstavsarbetet utan också arbetet i matematiken.
Vi har bland annat satsat extra på att uppmuntra spel som gör att barnen måsta räkna - det här är en väldigt enkel lek, fast med mycket matematik.
Att den lockar barn som normalt sett inte väljer att spela spel är ju ingen nackdel...
 
 
Det fina bygget har vi fått av en äldre elev som gjort det till ett yngre syskon som då gick på Solrosen. En gåva som används ofta och gärna!
 

Bokstaven A - Artikulera

I vår nuvarande barngrupp har vi många s.k. språkbarn som behöver öva lite extra på nya ord och på uttal och några som behöver öva sin svenska.
Så på A har vi den här gången ett bord där vi övar på att Artikulera - där finns speglar så barnen kan se sig själva när de rör på munnen, fina block att skriva i (de skriver ord de vill öva på) och lite extrafina pennor.
 
 
Den här "stationen" är - lite otippat - väldigt populär och det är ofta kö för att få komma och sitta framför speglarna och se hur munnen rör sig när den gör olika ljud.
Tanken är att vi ska styra det mot att blir en lek där ett barn mimar ett ord och de andra ska gissa vilket ord det är.
 
 

Fantasi-fulla ansikten

Det är så härligt när barnen blir inspirerade av det vi hittar på!
Arbetet med våra flanellograf-ansikten har de tagit till sig med stor entusiasm och till och med tagit med sig arbetet in i matsalen...
 
 
 

Bokstaven A - Favorit i repris

Ofta när vi jobbar med bokstäver försöker vi tänka nytt, men vissa saker är så roliga att vi måste göra det igen.En sån sak är våra kära gamla flanellograf-ansikten.

För även om vi gjort det förut, så är det ju nytt för barnen!

Spets på en t-shirt

Jag har en t-shirt som är lite halvgenomskinlig som jag använder med ett linne under. Märkligt nog har den fått en fläck på ryggen, så jag bestämde mig för att sätta dit lite spets och klippa bort tyget under.
Spetsen är köpt för några kronor på Kyrkans Second hand (var annars?).
 
 
Nålade fast spetsen och sydde fast med smal sicksack i två rader. Klippte bort tyget på insidan.
Ungefär så här kommer det att se ut när jag har ett turkost linne under.
 
 

Mini-plånbok i jeanstyg

Mina miniplånböcker i segelduk har gjort succé hos nära och kära - kul!
Nu kom jag på att det borde gå att gör i vilket tyg som helst, så jag provade i tunt jeanstyg.
Klippte till precis som de i segelduk men sen fick jag fixa framkanterna eftersom jeanstyg fransar sig (vilket segelduk inte gör). Sicksackade på en bit band jag hade hemma.
 
 
Sen gjorde jag precis som när jag gjorde plånböckerna i segelduk.
Undrar vilka mer tyger jag kan plånböcker göras av tro?

Min symaskin

Någon undrade vad jag använder för symaskin - svaret är en gammal Husqvarna.
 
 
En pålitlig, mekanisk Viking. Fungerar alldels utmärkt till allt jag gör, det enda den inte klarar är grövre tråd som jag skulle vilja sy i när jag syr i segel och kapellväv.
Har "ärvt" den av min mamma när hon köpte ny.
 
 
 
 

Fyndat sidentyg

Igår på Kyrkans Second Hand fyndade jag verkligen - drygt 4 meter grönt sidentyg!
Färgen är lite mörkare än på fotot.
Undrar vad det ska bli...
 
 

Annan ordning

På jobbet börjar bokstavsarbetet komma igång, men i år kommer allt i en annan ordning. Tidigare har ettorna haft TuttiFrutti-boken, men nu följer de en ordning baserad på rörelserna när bokstäverna formas.
 
Först kommer de bokstäver som skrivs motsols: c, a, å, ä, u, d, q, g, o, ö, e
Sen de höga bokstäverna: l, k, f, t
De raka bokstäverna: i, r, n, m, h, b, j, p
och till slut de diagonala bokstäverna. x, v, w, y, z
 
Och allt i gemena bokstäver - det ska bli spännande att jobba på ett nytt sätt.
Men det finns också förväntningar bland barnen som är svåra att hantera ibland.
 
Först ut var ju bokstaven c och då hade vi flera gråtande barn på fritids. De har ju sett oss ha Cykelverkstad på bokstaven C och var otröstligt besvikna.
Vi får väl ha Verkstad på v i stället....

PlusPlus

En av de bästa nya leksakerna som kommit under de senare åren tycker jag är plusplus. Finns borde stort och litet, motsvarar väl duplo och lego, och i massor av färger.
Alla bitar har samma form, formen av två plustecken som sitter ihop.
 
 
Jag tycker det är svårt att få till bra byggen men barnen kan bygga nästan vad som helst av det!

Mera cirklar ute

Vi har tagit ut vår fallskärm i trädgården och leker med den med barnen. Fallskärmen är i barnens ögon en stor cirkel men egentligen är det en stor oktagon - och vips var vi inne på fler geometriska figurer...
 
 
 
 

Cirklar ute

Ute leker vi med cirklar - det är inte direkt ett pyssel, men jag ville visa det ändå.
 
 
Barnen gör banor med rockringar som de hoppar och springer runt i.
Rockar gör vi också - barnen tycker det är roligast när vi vuxna visar hur man (inte) gör. Lyckligtvis har jag inga bilder på det!
 
 

Cirklar

Barnen har inte kommit igång med bokstavsarbetet så just nu följer vi matematikens tema: Geometriska figurer.
Först ut är cirklar och vi har massor av saker på gång - inne syr vi av cirklar.
 
 
Barnen gör ansikten på cirklar i tjock filt. Det finns massor av material framme: nålar, sytråd, garn, ögon, paljetter mm
Sen får den som vill också göra kroppar av tunnare filt. Först läggs ansiktet på papper och så ritar dom en mall som sedan klipps ut i filt - och sys fast på ansiktet och förståss dekoreras.
Det är full aktivitet runt aktivitetsbordet!
 
 

Nya ben?

Jag har nästan alltid byxor på mig, helst jeans men annars kortare byxor eller shorts.
Igår var det dags för terminens första föräldramöte och jag hade leggings och jeanskjol.
Ett av barnen tittade lite förvånat på mig och frågade:
"Har du nya ben? Dom här ser smalare ut..."

Äntligen är pysslet igång igen!

Det känns härligt att ha startat upp terminen "på riktigt" på jobbet nu när skolan är igång.
Än så länge har årets 1:or inte börjat med bokstavsarbetet, de har i stället börjat med en metod som heter Spökägget.
(Ett nytt program för läs- & skrivinlärning - läs vad forskaren Caroline Liberg säger HÄR)
 
En dag i veckan när barnen kom in från rasten hade det hänt spännande saker i klassrummet, någon hade varit där inne. Ett fönster stod öppet, stolar låg välta på golvet, det var stökigt överallt och dessutom hade någon lämnat ett stort ägg på golvet. Där låg också ett brev som bad barnen ta hand om ägget.
 
Barnen har med stor entusiasm tagit sig an ägget som hållits varmt och vänts 2 gånger om dagen enligt instruktionerna.
På fritids har vi byggt bon att lägga äggen i. Varje mentorsgrupp har fått ett ägg så vi har så klart byggt 3 bon.
Vi har tagit av material på fritids, letat material på gården och i skogen och några av barnen har också tagit med sig hemifrån.
 
Nu är det ju så att vi inte vet vad som kommer att kläckas ur ägget - eller VI vet ju, men inte barnen.
Förslagen har varit många på vad som ska kläckas: Kycklingar, robot, dinosaurie, sköldpadda, hundvalp, struts, uggla, orm och kanske något mer som jag inte minns just nu.
 
Barnen och vi kom därför överens om att vi behövde bygga olika sorters bon, det slutade med att vi byggde tre stycken väldigt olika bon.
NATURBO - Materialet är förståss från naturen: gräs, mossa, kottar, tallbarr, löv, pinnar m.m.
 
 
MJUKT BO - Materialet är tyg, fjädrar, vadd, fårull, garn, glitter m.m.
 
 
ROBOTBO - Materialet är plast, kablar, hönsnät, toarullar, frigolit, pinnar, m.m.
 
 
Som ni ser har barnen lånat material från alla bon när de byggt, våra bon ska ju inte bara vara funktionella, de ska ju vara snygga också!
 
Alla barn som vill har fått vara med och bygga på vilket bo de vill. Det har gått åt mängder med lim....
Men nu har bona flyttat in i klassrummen och äggen har flyttats under högtidliga former.
Nu väntar vi spänt på att äggen ska kläckas!