Personliga örngott - beskrivning

För ungefär 20 år sedan fick jag en massa vackra gamla lakan efter en gammal moster. Många har jag gjort påslakan av men nu har jag ett gäng kvar som är fel storlek för det och/eller trasiga/missfärgade.
De har legat i skåpet länge nu och plötsligt kom jag på att göra örngott av dem. Jag vill ju andvända alla vackra gamla spetsar och det otroligt fina tyget.
 
Sy örngott är enkelt och kul, jag har gjort det förut. Till ett behöver du en tygbit på 50 cm x 140-150 cm. Lakansväv så klart.
 
 
Om du har lakansväv på 140-150 cm bredd har du en stadkant i varje sida. Har du råa kanter i varje sida behöver du fålla tyget på varje kortsida.
Vik så att du har rätsida mot rätsida som mäter 50 cm x 60 cm (om du gör till den vanligaste storleken på kudde som är just 50 cm x 60 cm). Nåla.
 
 
Vik sedan över återstående tyg, så att det blivande instoppshålet inte syns. Det verkar konstigt men det blir rätt sedan när du vränger örngottet med rätsidan ut. Nåla. 
Sy ihop med raksöm, sicksacka kanterna. Vräng rätt. Klart!
 
Enkelt eller hur?
Vill du ha ett ännu mer personlig örngott går du loss med dekorationer.
Bara fantasin (och tvättråden) sätter gränserna: Applikationer, fina band, broderier, textilpennor - eller nåt helt annat.
Barn brukar tycka det är kul att rita sitt eget örngott. Och skriva sitt namn på, om de är så stora att de kan det. Kanske en bra julklapp till någon?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback