Årets tomte - "Mönster"

Han är klar. Årets tomte!
Nu behöver han bara några bröder, det blir nog lillebröder för han blev ganska stor (38 cm).
 
 
Jag använde ullgarn som passar till virknål 4 och gjorde ungefär så här:
 
Börja med "hudfärg": 6 fm runt magic ring. Hela tomten virkas i fm. Öka 6 m per varv tills du har 72 m. Virka 15 varv. Byt färg.
Virka 4 v. Minska 4 m jämnt fördelat på ett varv var 4e varv tills du har 4 m kvar. Ta av garnet och fäst.

När du kommit en bit upp på luvan är det läge att sy på ögon, mustasch och skägg. Jag har använt knappar till ögon men det går så klart bra att brodera i stället. Mustaschen har jag virkat på fri hand, skägget är fastknutna garnstumpar.
I botten på tomtan har jag lag ca 2 dl ris i en plastpåse. Sen har jag fyllt på vadd allt eftersom.
 
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback