En hjälmmössa till - nästan ett mönster

Det enkelt och roligt att göra hjälmmössor - så jag gjorde en till.
Använde samma drops-mönster men den här gången använde jag svart och rött bomullsgarn 8/4.
Stickningen blir lite som ett dubbel-v eller rättare sagt ett trippel-v. Jag gjorde mittdelen svart.
 
 
Det svåraste när jag gjorde den första hjälmmössan var att förstå hur jag skulle sy ihop den.
På den här mössan är det den svart delen som kommer att vara uppepå huvudet och den svart "spetsen" går ner i pannan. De röda "spetsarna" kommer att vara vid hakan och det är där knytbanden sätts fast.
Kanterna upptill sys ihop parvis - de två svarta mot varandra, de högra röda mot varandra och de vänstra röda mot varandra. Det här blir toppen på mössan.
Sist sys sömmen mitt bak som är uppläggningskanten (röda kanten längst till vänster) och avmaskningskanten (längst till höger).
Genialisk konstruktion med bra passform på små bebishuvuden, både tack vare modellen och att rätstickningen gör mössan lite elastisk.
 
Min tanke den här gången var att göra en nyckelpiga - så när jag sytt ihop mössan virkade jag ögon och antenner och sydde på.
 
 
Och så klart sydde jag också på lite prickar.
 
 
Prickar (svart garn) gör många, jag gjorde 9 st.
Varv 1: Virka 6 fm runt magic ring.
Varv 2: Virka 2 fm i varje m = 12 m.
Maska av. Spar en ganska lång bit garn att sy fast med.
 
Ögon - gör 2 st:
Varv 1: Virka 6 fm runt magic ring med svart garn.
Varv 2: Byt till vitt garn. Virka 2 fm i varje m = 12 m.
Varv 3: * 1 fm, 2 fm i nästa m * Uprrepa *-* varvet ut = 18 m.
Maska av. Spar en ganska lång bit garn att sy fast med.
 
Antenner (svart garn) - gör 2 st:
Varv 1: Virka 6 fm runt magic ring.
Varv 2: Virka 2 fm i varje m = 12 m.
Varv 3 & 4: 12 fm
Varv 5: * 1 fm, virka ihop 2 fm * Uprrepa *-* varvet ut = 8 m.
Varv 6-10: 8 fm.: 
Maska av. Spar en ganska lång bit garn att sy fast med. Fyll med lite vadd innan du syr fast antennerna.
 
Sy fast prickar, antenner och ögon på mössan.
KLART!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback