Virkade nyckelband - mönster

I maj virkade jag nyckelband och utlovade mönster, så här kommer det äntligen!
 
Jag har många nyckelband som gått sönder, oftast är det sömmarna som går sönder och då går ju spännen etc återanvändas.
Bomullsgarn är mest hållbart så det har jag valt, med lämplig virknål. Först virkade jag fastmaskor runt plastbågen på spännet, för mig blev det lagom med 8 m, som jag sedan minskade till 6 m.
 
 
Sedan har jag virkat fram och tillbaka tills jag nått lagom längd och avmaskat. Jag har virkat ett väldigt enkelt mönster med hål för att kunna trä i band. Nyckelbandet blir för elastiskt om det bara är virkat så jag har trätt i tygband.
 
 
Nyckelbandet med små hål:
Varv 1: 6 fm, 1 lm, vänd
Varv 2: 2 fm, 2 lm, hoppa över 2 m, 2 fm, 1 lm, vänd
Varv 3: 2 fm, 2 fm i lm-bågen, 2 fm, 1 lm, vänd
Upprepa varv 1-3.
 
Nyckelband med större hål:
Varv 1: 6 lm, 2 lm, vänd
Varv 2: 2 st, 2 lm, 2 st, 1 lm, vänd
Varv 3: 2 fm, 2 fm i lm-bågen, 2 fm, 1 lm, vänd
Upprepa varv 1-3.
 
Avmaska när bandet är lagom långt. Trä i band och sy fast i den ände där du började virka.
Sy sedan ihop både tygband och virkat band när du syr på haken (eller nyckelringen).
 
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback