Monstermössamönster

Yngsta kusinen fyllde år och fick en monstertunika - så när hennes storebror fyllde år måste han ju få ett monster han också.
Av någon anledning hade jag en svart trikåmössa i gömmorna så jag virkade ett monster som jag satte på.
 
 

Garn: Bomullsgarn 8/4 men det går egentligen med vad som helst
Virkfasthet: 24  m = 10 cm med virknål 3, men det spelar egentligen ingen roll
Du behöver också 2 knappar till monstrets ögon.

Med den här virkfastheten blir figuren ca 7 cm hög – om man inte räknar armarna och benen som man ju kan placera lite hur man vill. Använder du annat garn och virknål kan du ändå följa mönstret men figuren blir en anna storlek.

Monster-mönster
Lägg upp 11 luftm. Vänd och virka fm fr.o.m. andra m från nålen: 10 fm = kroppen.

Nu ska första benet göras: Vid slutet av varvet virkas 13 lm, vänd och virka 3 fm, 4 luftm, vänd och virka 3 fm, 4 luftm, vänd och virka 3 fm, Virka fastm längs återstående luftm och de 10 fm på kroppen.
Virka ett till ben.
Virka sedan fm fram och tillbaka längs kroppens 10 fm i 10 varv.

Nu ska första armen göras, den liknar benen: Vid slutet av varvet virkas 11 lm, vänd och virka 3 fm, virka 4 luftm, vänd och virka 3 fm, virka 4 luftm, vänd och virka 3 fm. Virka fastm längs återstående luftm och de 10 fm på kroppen.
Virka en till arm.

Efter andra armen är det dags för munnen/huvudet:
3 fm, 8 lm, hoppa över 6 m, 3 fm1, 1 lm vänd.
3 fm, 9 fm i lm-bågen, 3 fm.
2 fm **hoppa över 2 m, 5 st i samma maska, hoppa över 2 m, 1 fm**. Upprepa **-** en gång, därefter 1 fm.
Ta av garnet och fäst.

Montering:

Dags att sy på monstret på lämpligt ställe – jag valde en mössa, men det går ju bra med nästan vilket plagg som helst.
Jag har sytt med dubbel sytråd och kastat runt hela ytterkonturen – och runt munnen
Två små vita knappar sydde jag på med svart brodergarn som ögon.

KLART!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback