Tunika med hästar - mönster

När jag hittade ett supermjukt bomullsgarn på Kyrkans Second Hand visste jag att det skulle bli ett barnplagg, att färgen var tuggummirosa gjorde det klart att det skulle bli ett flickplagg.
Så fick jag för mig att jag skulle virka figurer och sätta på, fick också för mig att det skulle vara till en särskild flicka så det fick bli en klänning med hästar på.
 
 
Ganska kort, med holkärm och stickad uppifrån och ner.
Här kommer mönstret:
 

Uppifrån och ner tunika

Storlek: 3-4 år
Garn
: Bomullsgarn som jag hade i gömmorna- rosa: Tusse från Sjuntorp (supermjukt, ser gammalt ut på etiketten)
Garnåtgång: ca 200 g samt restgarner till dekorationerna - dessutom behöver du en dragkedja
Stickfasthet: 18 m = 10 cm på stickor 4 ½.
Sticka första och sista maskan rät på alla varv när du stickar fram och tillbaka.
Klänningen stickas uppifrån och ner, till att börja med fram och tillbaka och sedan runt.

 

Halsringningen
Lägg upp 70 m på rundsticka och sticka 1 varv rätstickning fram och tillbaka. Placera ut stickmarkörer (om du ine har stickmarkörer går det utmärkt med metallgem eller garnstumpar), placera markörerna (pm) så här:
11 m (= höger framstycke), pm, 13 m (= höger ärm), pm, 22 m (= bakstycke), pm, 13 m (= vänster ärm), pm, 11 m (= vänster framstycke).

Efter 3 varvs rätstickning byt till slätstickning. Öka antalet m var tredje varv genom att sticka ett ökningsvarv.

Ökningsvarv: Öka 1 m en maska innan och en maska efter varje stickmarkör = 8 m ökas varje ökningsvarv.

 

När arbetet mäter 12 cm (efter 10 ökningsvarv) börjar du sticka rätstickning över ärmarna. Fortsätt med ökningarna var 3:e varv.

När arbetet mäter 14 cm börjar du sticka runt på rundstickan. Lägg upp 1 extra maska mellan framstyckena för att ge plats för dragkedjan. Fortsätt med ökningarna var 3.e varv.
Tänk på att rätstickningen över ärmarna nu när du stickar runt görs med vartannat v räta och vartannat v aviga.

När arbetet mäter 16 cm avmaskas ärmarnas 39 m, kvar finns då framstycket med 49 m och bakstycket med 48 m.
Sticka framstycket fram och tillbaka i slätstickning i 10 varv. Öka 1 m i var sida innanför 1 kantm = 59 m.
Sticka bakstycket på samma sätt = 58 m.

Sticka nu runt igen (fortfarande slätstickning) och lägg upp 4 m i varje ärmhål = 125 m.
Början av varvet räknas nu från mitt i vänster ärmhål, placera stickmarkörer mitt i varje ärmhål.

Efter 6 cm börjar du öka antalet m genom att sticka ett ökningsvarv. Upprepa ökningarna var 6:e v totalt 12 gånger = 173 m.

Ökningsvarv: Öka 1 m 4 maskor innan och 4 maskor efter varje stickmarkör = 4 m ökas varje ökningsvarv.

När arbetet mäter 28 cm från ärmhålet stickas 4 cm rätstickning. Avmaska alla m. Ta av garnet och fäst.

 

Montering:

Dags att sy alla sömmar och fästa alla trådar. Jag brukar försöka fästa alla trådar under arbetets gång, det blir för tråkigt på slutet annars. Dessutom finns det ju inga sömmar att sy – så det här steget går supersnabbt!

 

Sy i dragkedjan i öppningen mitt fram. Jag brukar använda 3-stegs-sicksack när jag syr i stickat, tycker att det håller bäst.

 

 

Jag valde att dekorera med några hästar, en sol och ett träd. Hur du gör hästarna kan du snart läsa om i ett eget inlägg, mönstret till solen hittar du tillsammans med mönstret till haklappen. Trädet får du free-styla!

Mottagaren av din tunika kanske tycker bättre om katter, bilar eller flodhästar? Låt fantasin flöda!
Sy fast eventuella dekorationer.
Klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback