Platta sömmar i jeanstyg

Jag kastar aldrig jeans, tyget kommer alltid till använding även byxorna inte används längre.
Denim blir ju bara snyggare och skönare ju mer det används, så det är toppen att återanvända till kläder.
 
Sömmar av jeanstyg blir ganska tjocka och inte riktigt sköna, åtminstone inte på barnkläder tycker jag.
Då brukar jag sy platta sömmar - jag nålar tygstyckena intill varandra med en bit spilltyg på baksidan, på rätsidan täcker jag med ett band (den här gången ett svart sidenband. Syr fast längs båda kanterna på sidenbandet med sicksack.
 
 
Sen klipper jag bort det överflödiga tyget på avigsidan. Jag tycker det är mycket lättare att nåla fast tyget och bandet på en bredare bit tyg och sedan klippa bort överflödet.
Vill man ha en snyggare insida kan man ju ta band även på insidan.
 
 
En jeansklänning i storlek 116 är det som är på gång - det kommer mer här på bloggen när den är klar!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback