Vetekudde - "Mönster"

Till jul hade jag fått önskemål om vetekuddar. Enkelt att göra och lätt att anpassa efter personen som ska få klappen.
 
Först sydde jag själva innerkudden med vete i, den brukar jag göra i lakansväv. Den här gången blev det Ditte från Ikea som jag hade hemma (som jag nästan alltid har hemma: 19 kr/m i flera olika färger - världens bästa bastyg). Jag gör 5 "avdelningar" för vetet så att vetekudden kan värma dig jämnt, utan att allt rinner iväg åt ena eller andra hållet.
Gör så här:
  1. Du behöver en tygbit som är 18 x 120 cm, sicksacka runt om.
  2. Vik tyget mitt på (så att det blir 18 x 60 cm), nåla och sy igen långsidorna.
  3. Vänd ut och in och häll i vete till en "avdelning". Jag har använt helt bovete som går att köpa i de flesta livsmedelsaffärer. (Funkar också med havre som är lätt att få tag på för oss som håller på med hästar, men det ger inte samma sköna tyngd. Ofta blandar jag havre och bovete). Det går åt ungefär  1 1/2 - 2 dl per avdelning.
  4. Sy en söm 12 cm från botten - inte helt lätt. Se till att skaka ner allt vete i botten och nåla där sömmen ska gå. 
  5. Upprepa 4 och 5 tills du har 5 färdiga "avdelningar" med vete i. När du gör den sista viker du in kanterna och syr sömmen utifrån. Det här är ju innerkudden och kommer inte att synas.
Nu är innerkudden klar och vi kommer till det roliga - att göra ytterkudden. Jag brukar sy den som ett örngott och anpassa den till den person som ska få den.
Då är det också lätt att ta av och tvätta om det skulle behövas.
Just den här var till E och då finns det bara ett motiv att välja på: Pikachu (bilden är inte jättebra, men den enda jag har):
 
(Om du tittar ovanför Pikachus ben så skymtar du "avdelningarna" i innerkudden inuti)
 
Gör så här:
  1. Du behöver en tygbit som är 18 x 140-150 cm (använd tygets bredd, det är lättast och du får stadkanter på varje kortsida).
  2. Sicksacka runt om vid behov. Jag använde fleece-tyg denna gång eftersom jag var tvungen att ha den rätta gula färgen. (Fleece är inte det bästa till detta eftersom det blir lite statiskt, men det är superenkelt att sy i eftersom man slipper sicksacka)
  3. Vik tyget som ett örngott och nåla. Vik först på längden så att du har en bit - 18 x 60 cm - med dubbelt tyg och en bit - 20-30 cm - med enkelt tyg. Vik biten med enkelt tyg över det dubbla så långt det räcker, öppningen ska inte synas. Det blir rätt sen när du vänder ut och in på det.
  4. Sy långsidorna. Om du vill ha armar, ben, tentakler, hår eller något annat lägger du det på plats innan du syr.
  5. Vänd ut och in - Klart!
Jag har ritat ansikte, klor m.m. med textilpenna. Brodera blir jättesnyggt men dock inte på fleece.
Ytterkudden går ju att variera hur mycket som helst!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback