Ljuslyktor

Till jul gjorde jag ljuslyktor av tunt snöre, lack och billiga glas (Bodega från Åhléns för 19 kr). Jätteroligt att göra och blev uppskattat av dem som fick dem.
 
 
Jag använde tunt trädgårdssnöre och virknål 3,5. Valde med avsikt en större virknål så att virkningen blev gles, jag ville att det skulle lysa igenom virkningen. Gör så här om du vill göra likadana:
 
Virka 3 lm och slut till en ring med en smygm. Virka 6 fm runt ringen.
Ökningsvarv 1: 2 fm i varje m.
Ökningsvarv 2: *1 fm, 2 fm i nästa fm* Upprepa *-*
Ökningsvarv 3: *2 fm, 2 fm i nästa fm* Upprepa *-*
Fortsätt öka på liknande sätt tills du har det antal maskor du vill ha. För mina glas och min virkfasthet blev det lagom med 50 m så jag slutade öka mitt i ett ökningsvarv. Den virkade "skålen" du trär över glaset ska sitta ganska  tajt.
 
När du ökat färdigt virkar du fastm runt, runt till lagom höjd - för mig var det totalt 30 varv.
Avsluta med 2 smygm. Ta av "garnet" och fäst.
 
Trä på "skålen" på glaset och pensla på lack. Jag har använt vanligt skollack och penslat på ganska frikostigt.
När "skålen" blir blöt av lacken går det bra att forma den platt mot glaset så att den står stadigt.
Så om din virkning är lite bucklig eller ojämn gör det ingenting, det rättar till sig nu.
 
 
Det tar ganska lång tid för lacket att torka, ca ett dygn. Men sen är det dags att tända ett ljus och njuta!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback