Tygpåse - beskrivning

När jag gjorde den första segelväskan sydde jag den som en tygpåse.
Busenkelt - gör så här:
 
Mät hur stor du vill ha påsen - längd och bredd.
Klipp ut 2 delar i segelduk, om du vill sy i tyg i stället kan du klippa ut en del (tyg är lättare att hantera). Kom ihåg att lägga till sömsmån.
Sy ihop sidorna och botten.
Vik ner sömsmånen i öppning ner i påsen. Sy dit handtag samtidigt som du syr fållen. Jag använde nylonband men det går ju jättebra att sy handtag i remsor av tyget också.
Sist sydde jag hörnen i påsen, insidan blir då mer som en pappkasse vilket jag tycker är bättre.
 
Till höger: Så här se hönet ut från avigan, du ser den nedre sömmen.
Till vänster: Vik hörnet så att nedre sömmen ligger mot sidan av påsen.
 
Till höger: Mät ut hur bred du vill att botten ska vara. Jag tyckte det blev bra med 8 cm på de mindre påsarna (ungefär som Konsums tygpåse) och med 10 cm på de lite störrre. (Jag använder en fiffikus, ett mycket bra hjälpmedel)
Till vänster: Sy sömmen.
 
Till höger: Klipp bort hörnet - behövs egentligen inte, men jag tycker det blir snyggare.
Till vänster: När du sytt båda hörnen, vänd påsen rätt. Så här bra blir botten.
 
Så här blev min tygpåse eller segelpåse om man så vill:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback