Linne - beskrivning

Jag har sytt ett linne till mig själv som jag är riktigt nöjd med.
Mönster gjorde jag själv genom att rita av en tröja jag redan hade (den lila (jo, den är lila) till höger).
Tyget är en stuvbit jag köpt på Stoff & Stil för 50 kr, gillar både mönstret och färgerna.
 
 
 
Så här gör man:
  • Välj en t-shirt som du gillar och som är i ungefär samma kvalitet som tyget du ska sy av.
  • Lägg ut t-shirten på mönsterpapper och rita av den, del för del.
  • Klipp ut det du ritat av och vik på mitten på längden. Höger och vänster sida ska ju var likadana men det är de förmodligen inte. Så det blir till att rita delarna en gång till så att mönstret blir en kompromiss av de båda sidorna.
  • Om du vill ändra på mönstret är det dags att göra det nu. Jag la till lite på längden och gjorde linnet lite mer utsvängt (ville dölja mer av rumpan och magen än t-shirten gör).
  • Klipp ut delarna. Kom ihåg att lägga till sömsmån. (Jag hade tänkt mig ärmar, men tyget räckte inte)
  • Sy ihop. Jag använde tvillingnål till ärmhålen och nederfållen. Halslinningen gjorde jag med en remsa avb tyget som kant, men det funkar utmärkt med tvillingnål också.
Det var enkelt, roligt att sy och roligt att jag blev så nöjd. Ska nog sy fler saker på det här sättet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback