Konstiga maskor?

Det har hänt några gånger att jag fått frågan varför jag stickar så konstigt - jag stickar nämligen inte vare sig räta eller aviga maskor som man brukar. 
Hur kommer det sig kanske någon undrar och svaret är att det är mormors fel - eller rättare sagt förtjänst.
 
Min mormor föddes 1898 och växte upp i England. Hon fick en ganskt strikt, väldigt engelsk uppfostran och som en del av det skickades hon som ung flicka till Tyskland för att lära sig tyska och där lärde hon sig också att sticka (det här var strax före första världskriget).
Många år senare när jag som vanligt tillbringade sommaren hos mormor i England upptäckte hon till sin förfäran att det fanns stora brister i min utbildning. Trots att jag redan fyllt 5 år kunde jag varken rida, sticka, skriva eller läsa. Missförhållanden av den sorten måste naturligtvis åtgärdas - när sommaren var slut kunde jag allt detta.
 
Det är framförallt min aviga maskor som är annorlunda och min teori är att det är det tyska sättet att sticka aviga maskor. Det är definitivt inte det engelska sättet att sticka där man ju har garnet i höger hand och lägger det runt stickan för varje maska, och det är inte heller det svenska sättet även om det är betydligt mer likt.
 
Jag måste nog kolla runt på youtube och kolla om jag kan hitta hur man stickar aviga maskor i Tyskland!
Annars får jag väl spela in egna filmer om hur jag gör...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback