Höpåsar

Jag håller på med flera julklappar, vissa kan jag visa andra inte.
En julklapp jag kan visa är höpåsar - alla ni som håller på med hästar vet hur vanligt det är med Ikea-påsar att portionera hö i, visst vore det bra med en "egen" höpåse som alla känner igen?
Ni som inte behöver höpåsar kan säkert använda dem till något annat.
Idén fick jag när jag såg inlägg 838 på "365 saker du kan slöjda" (en underbar källa till pyssel).
 
Du behöver:
Ikea-kasse
Plastpåsar
Sax
Knappnålar
Strykjärn och bakplåtspapper
 
 
Så här gör du:
  1. Börja med att klippa isär plastpåsarna så att du får så stora delar plast som möjligt.
  2. Lägg 2-3 lager plastpåsar ihop mellan bakplåtspapper och stryk. Nu kommer plastpåsarna att smälta ihop och bli som ett "plasttyg". Tänk på att olika plastpåsar smälter på olika sätt - vissa krymper mycket andra lite, vissa krullar ihop sig andra förblir platta. Det gäller att prova sig fram. Obs! Viktigt att du har bakplåtspapper under och över plasten annars smälter det fast på strykjärnet och underlaget.
  3. Nu har du ditt "plasttyg" och det är dags att klippa ut figurer och/eller bokstäver (som ni ser har jag använt text från påsar och gjort egna).
  4. Nåla fast motivet där du vill ha det, använd så få nålar som möjligt. Stryk fast motivet på samma sätt som när du gjorde ditt "tyg".
  5. Vissa gånger fäster det jättebra på Ikea-kassen, andra gånger mindre bra, så jag har som avslutning sytt runt konturerna på symaskin (använd grov nål och ganska långa stygn).
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback