Dockteater - del 1 - skylt

Ett av mina pågående projekt just nu är en dockteater - kan inte visa hela ännu, men små delar.
Tanken är att man ska kunna hänga upp dockteatern på en stång ovanför en dörröppning, stå bakom "gardinen" och ha föreställning för de på andra sidan.
Jag började med att göra en skylt av tyg som ska sitta på skynket. Bakgrunden på skylten är ett fantastikt guldtyg med guldstjärnor på som jag köpt på loppis. Tyget är lite sladdrig så jag valde att ha ett bomullstyg bakom för att få lite stadga.
 
Jag gjorde guldtyget lite större än bakgrundstyget och vek över guldtyget så att det blir lite snyggare.
 
 
Sen nålade jag fast tygbitar som skulle bli bokstäver. Jag valde bomullstyger i starka färger, det fick bli rosa och lila som jag råkade ha hemma (tyget ser blått ut på bilden, men är lila).
 
 
Efter det skissade jag dit bokstäverna och nålade så att tygerna skulle ligga stilla.
 
 
Nästa steg var att med tät sicksack "skriva" alla bokstäverna. Jag valde en riktigt knallröd färg på tråden för att få kontrast både mot det guldiga och det rosa & lila tyget.
 
 
Sist touchen på bokstäverna var att klippa bort allt tyg som "blev över" på bokstäverna.
( Jag tycker det är mycket lättare att sicksacka dit bokstäver (eller figurer) på större tygstycken och sedan klippa bort överflödet. Det är lättare att få tyget att ligga bra mot underlaget - och dessutom gör det inget om man inte följer linjen exakt, det syns inte senare... )
 
 
Färdig "skylt"!
Nu ska jag "bara" sy klart själva teatern och sätta fast skylten - fortsättning följer...

Kommentarer
Anna säger:

En så rolig idé! Tack för allt du gör!
Du får komma hit och fota!

Svar: Teten har skickat mig en ny idé:http://1.bp.blogspot.com/_-yWNMWcLo-Q/TNQrPIrZdrI/AAAAAAAAHPg/FTxHFXLJ7CI/s640/capetown+tablecloth+playhouse.jpg
Kan det vara nåt tror du?
Som du säkert sett är fotografierna inte det som är det bästa här på bloggen...
Jag får nog skicka Teten eller Lalla i stället...
Fastermoster

2013-03-06 | 14:58:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback