Bokstaven Y - Yta

Yta är ett roligt begrepp att jobba med på bokstaven Y.
Nere i den lilla fritidsbåtshamnen här hos oss finns det näckrosor och de vet de flesta barnen om. Vi kan ju inte gå och titta så här års tyvärr...
 
 
I stället gör vi egna - vi har en mall som vi kopierar upp (ska försöka lägga ut här som ett dokument vid ett senare tillfälle). Det är en oktaeder med trekantiga flikar runt om.
Barnen färglägger med pastellkritor eller vaxkritor, det får inte vara färg som löser upp sig i vatten - alltså inte tuschpennor, färgpennor, vattenfärg etc.
"Näckrosen" klipps ut och alla flikar viks in över blomman, som sedan läggs på Ytan. Vi brukar ställa fram alla stora glasskålar vi har med vatten i, glas är roligast eftersom det syns bäst.
 
 
Efter en stund när pappret sugit åt sig vatten slår blomman ut - ni ser det på den högra blomman på bilden ovanför.
När blommorna slagit ut lägger vi dem på tork på elementet och sedan kan man använda dem igen, och igen...
 
Jättekul!
 

Virkat linne i spets - Mönster

När jag började virka det här linnet hade jag tänkt mig att det skulle bli en tunika eller klänning, men jag fick inte till ökningar på något snyggt sätt när jag virkade spetsmönstret så det fick bli ett linne i stället.
Det ser ut som om linnet är vidare nertill men det är det inte. Spetsmönstret gör linnet lite elastiskt och nertill hålls mönstret ut av den avslutande kanten.
 
Virkat linne i spets
Storlek: 4-5 år
Garnåtgång: knappt 150 gram bomullsgarn 8/4
Virknål 3 1/2
Spetsmönster: Jag använde ett spetsmönster från Drops som de använt till ett linne för vuxna
 
Linnet virkas uppifrån och ner.
 
Bakstycke:
Lägg upp 66 lm, vänd och virka fm, börja i 2:a m från nålen. På detta första varv minskas till 56 m (det görs för att få en mer elastisk kant. Virka mönster i 15 cm.
 
Vänster framstycke:
Lägg upp 20 lm, vänd och virka fm, börja i 2:a m från nålen. På detta första varv minskas till 17 m.
Virka mönster i 9 cm, öka några maskor mot halsen under de sista varven.
 
Höger framstycke:
Börja med att virka upp 17 m på höger axel på bakstycket. Virka sedan likadant som vänster framstycke men spegelvänt.
 
Lägg nu upp 24 m i halsringningen mellan framstyckena och virka spetsmönster över båda framstyckena och de ny maskorna i halsen - i 6 cm. Framstycket ska nu vara 15 cm alltså samma längd som bakstycket.
 
Bålen:
Nu ska bak- och framstycke sättas ihop, lägg upp 20 m i varje armhål. Du kan nu välja några olika sätt:
  1. Virka spetsmönstret runt, det är lättast men blir inte riktigt lika snyggt eftersom varven vrids lite när man virkar.
  2. Virka spetsmönstret fram och tillbaka med en öppning under ena ärmen - sy igen öppningen senare.
  3. Virka spetsmönstret fram och tillbaka med en öppning under ena ärmen och virka ihop öppningen allt eftersom. Jag valde detta alternativ: När jag kom till baka till varvets början/slut virkade jag 2 lm men i stället för stolpen/stolparna virkade jag sedan en fm i lm-bågen i början på förra v. Kan verka lite pilligt men man kommer snabbt in i det.
Oavsett vilken metod du väljer: Virka spetsmönster i 30 cm.
(Om du har en öppning att sy igen, gör det nu)
 
Virka nu ett avslutningsvarv:
4 lm, 1 fm i en "solfjäder", 4 lm, 1 stolpe uppepå en ensam stolpe - upprepa detta varvet runt (detta gör att kanten nertill blir jämn).
Hur du börjar beror på var i spetsmönstret du börjar, vid det här laget är du nog så van vid spetsmönstret att du förstår hur jag menar.
 
 
Virka nu ett varv med 5 fm i varvje lm-båge och sedan ytterligare 2 varv med fm.
Avsluta med en vågig kant:
* Hoppa över 2 m, 7 stolpar i samma m, hoppa över 2 m, 1 sm * Upprepa *-* varvet ut.
Om det inte går jämnt ut hoppa över 1 eller 3 m (i stället för 2) några gånger mot slutet.
 
Jag har inte sytt dit knappar ännu - måste hitta några riktigt snygga!
 
Hals- och ärmkant
Virka 3 varv fm runt det "stängda" armhålet.
Virka 3 varv frm runt armhålet, halsringningen och axeln på andra sidan.
Samtidigt över axeln görs 3 knapphålsöglor på andra varvet. Virka så här: 4 lm, hoppa över 2 m. Fördela dessa 3 knappöglor över axeln. På nästa v virkas 5 fm rund lm-bågarna.
 
Fäst alla trådar. Klart!
 
 
 

Vi vet nåt på bokstaven P...

När vi jobbar med bokstaven P kommer tre mycket fnissiga pojkar fram till mig.
- Vi vet nåt som börjar på P - penis!  (mycket fniss)
Jag (utan fniss, fast det var svårt):
- Helt rätt, det börjar på P. Ni kanske vill visa upp era penisar på samlingen?
Förfärade blickar från pojkarna och:
- Du är inte rolig...
 

Bokstaven B - Bygga Blås-banor

På bokstaven B hittade vi förra året på att blåsa bollar i en bana, det blev väldigt uppskattat så det körde vi i år igen. 
Vi använder oss av vårt runda soffbord som får flytta ut på samlingsmattan så att det blir gott om plats runt det.
Sedan tar vi fram Kapla-stavar och barnen bygger banor.
 
 
Dags för pingisbollarna! Vi har pingisbollar i flera färger så att det ska vara tydligt vems boll som är vems.
 
 
Bollarna läggs i startposition och alla börjar blåsa, på bilden ovanför har alla nått målfållan.
Lekarna har varierat - vissa har samarbetat för att få bollen i mål så fort som möjligt, vissa har tävlat, vissa har blåst "kull", Det är härligt att se hur påhittiga barnen är!
 

Blokus = Roligaste spelet!

Ett av de roligaste brädspelen som finns är Blokus, det tycker både barnen på jobbet, barnen hemma och många vuxna.
Att det dessutom bra för matematiken skadar ju inte...
 
 
Man kan vara 4 spelare - och det är roligast om man är 4, annars blir det lite för lätt.
Varje spelare har ett antal geometriska figurer uppbyggda av kvadrater. Det gäller att bli av med sina figurer.
Figurerna läggs ut hörn mot hörn mot en figur av sin egen färg, den får inte nudda en egen figur med mer än hörnen, men andra färger får nuddas hur mycket som helst.
(Om ni nu studerar bilden så har barnen lagt de flest figurerna fel - förutom de blåa till höger)
 
Turen går från spelare från spelare som alla lägger var sin figur. Lägger man ut lite fiffigt kan figurerna blockera nästa spelares drag. Är det 4 spelare blir det ofta så att någon av spelarna till slut inte kan lägga ut fler och då är den spelaren utslagen. Den som har blivit av med alla, eller flest, figurer när spelet är slut har vunnit.
Strategi, matte, taktik, formseende, geometri - man lär sig hur mycket som helst i det här spelet.
 
Barnen älskar att spela det och att "bara" sitta och lägga fina mönster med figurerna.
Och vi vuxna kan bli helt uppslukade av matcherna mot varandra...
 

Bokstaven D - Docka - Fler bilder

Hittade bilder på de fina poliserna jag skrev om i inlägget om Dockor. Titta och njut!
 
 
 

 


 
 

Virkade djur

 Jag har sett två fantastiska leksaker i en inredningsaffär i närheten. Fåret är supergulligt men min favorit är ändå björnen.
 
 
 
Tror jag ska försöka göra något liknande, om jag lyckas kommer mönster så småningom.
 

Bokstaven D - Docka

När vi jobbade med bokstaven D gjorde vi dockor. Jag hade sytt dockorna på förhand (av lakansväv från Ikea), har en mall som jag använder som mönster - måste bara lista ut hur man lägger ut dokument här på bloggen...
 
 
Först fick barnen skissa med blyertspenna, det går utmärkt att sudda på bomullstyg om det behövs.
Sedan fick de måla med textilfärg - vi fixerade med strykjärn.
Som ni ser blev det alla möjliga dockor: poliser, fåglar, tjuvar, zombier m.m.
 
 
Efter det var det fritt fram med att dekorera vidare. Polisen fick en stilig polishatt med polisemblem (vi googlade och barnet ritade av), fågeln fick fjädrar på vingarna etc.
 
Dockor är ett av de mest lyckade bokstavsarbetena eftersom det engagerat flest barn, både flickor och pojkar, och gett upphov till mest lek. Lekarna har dels varit rollekar och dessutom givetvis teater på olika sätt.
Superkul!
 
 

Bokstaven Ö - En Öde Ö

När vi jobbade med bokstaven Ö reste vi till en Öde Ö, resan gjorde vi i fantasin men det var nog så verkligt för många av barnen.
 
 
På vår stora anslagstavlevägg byggde vi upp vår ö. Det var en vulkan på havets botten som sprutade ut lava som bildade ön, alla barn fick sätta dit en bit lava (kartong). Til slut tittade den upp över havets yta.
 
Sen lekte vi att vi allihop på fritids, både barn och fröknar, var ute ock åkte båt. Tyvärr hände det något oväntat och vår båt sjönk i havet, lyckligtvis så pass nära vår öde ö att vi alla klarade oss i land.
Alla fick med sig en enda sak från vår båt...vad???
 
Vi uppmuntrade barnen att fundera och prata om det hemma. De dom ville fick sedan ta med sig sak att visa upp, var själva saken svår att ta med hade många med sig en bild eller teckning.
På samlingarna fick de sedan visa, berätta och motivera.
Förslagen var många och olika, några känslomässiga och några riktigt genomtänkta, t.ex. leksaker, mat, kniv, husdjur, kudde, fiskespö, vattenflaska.
 
Vi diskuterade med barnen om vilka som var bra och vilka som var mindre bra.
Husdjur är ju jättemysigt men nu har vi ännu fler att skaffa vatten åt...
Mat är jättebra, men hur ska vi förvara den...
Absolut bästa grejen att ta med sig enligt ett av barnen: Mamma.
 
Till slut började vi fundera kring frågan om hur vi skulle skaffa hjälp så vi kunde få komma hem.
Kommentar från en av barnen: Måste vi åka hem, vi har det så mysigt på vår ö?!
 
Lyckligtvis kom vi hem till slut, några flygplan fick syn på oss och våra eldar. På bilden syns både flygplanen och fallskärmshopparna som kom med mat till oss (de hänger i fiskelina från taket).
 
Vår fantasiresa gav upphov till massor av lekar på fritids, både inne och ute. Havet runt oss befolkades av fiskar, bläckfiskar, ubåtar, sjöjungfrur och SvampBob.
På ön började det växa palmer, blommor och morötter (till kaninerna).
 
Allt som allt en jätterolig vecka!
 
 
 

Virkade hästar - mönster

Lovade att publicera mönstret på de virkade hästarna från den stickade tunikan. Här kommer det!
 
 

Virkade hästar

Garn: Restgarn, bomullsgarn 8/4

 

Lägg upp 13 lm, virka 11 fm, 2 fm i nästa m.
Vrid och virka i den undre sidan av lm.
* 2 fm i första och sista m, frm däremellan*.
Vrid och upprepa *-*. Det blir som en oval = hästkroppen.

 

När du virkat tre hela varv (lm-varvet räknas inte) och närmar dig slutet av sista långsidan är det dags att göra hals, huvud och ben:

Virka 13 lm, vänd, 4 fm, 2 m tills,  fm ner till kroppen.
5 fm, dags för första benet:
Ben: * 11 lm, vänd, 10 fm, 1 fm i kroppen * Upprepa *-* = frambenen är klara.

Virka 8 fm och gör sedan bakbenen på samma sätt som frambenen.
Virka sedan fm längs hela kroppen tills du kommer till halsen.

 

Fm uppför halsen tills du är i jämnhöjd med de ihopvirkade m. Dags för öron:
*3 lm, vänd, 2 sm, 1 fm i samma m som sista fm * Upprepa *-*

Fm fram till mulen. 2 fm i samma m 2 ggr. Fm till de 2 ihopvirkade m, virka ihop 2 m.
Fm ner till kroppen. Ta av garnet och fäst. 

 

Jag sydde på hästarna med nål och tråd. Hur benen och halsen ska vinklas bestämmer du när du syr på hästen. Sedan sydde jag på man och svans av bomullsgarn,


Vårmössa - mönster

Jag har ju kämpat med att göra en mössa till mig själv, men har inte riktigt lyckats - men trägen vinner!
När jag letade efter något annat i gömmorna hittade jag färgglatt bomullsgarn, perfekt till en vårmössa.
 
 
Mönster till vårmössa
Garn: Bomullsgarn från Lidl (jo de har garn ibland, riktigt bra är det också), vet inte riktigt hur mycket eftersom jag använde överblivna snuttar.
Masktäthet: 18 m = 10 cm på virknål 5
Storlek: Stor (lagom till mig som har ganska stort huvud och dessutom gillar när mössan sitter lite löst)
 
Lägg upp 6 fm med magic loop.
Varv 1: 2 fm i varje m = 12 m
Varv 2: * 1 fm, 2 fm i nästa m *. Upprepa *.* varvet ut = 18 m.
Varv 3: fm hela varvet
Varv 4: * 2 fm, 2 fm i nästa m *. Upprepa *-* varvet ut = 24 m.
Varv 5: * 3 frm, 2 fm i nästa m *. Upprepa *-* varvet ut = 30 m.
Varv 6: fm hela varvet
 
Fortsätt på samma sätt tills du har 102 m.
Virka runt tills mösssan har önskad längd, jag gjorde min 30 cm.Ta av garnet och fäst alla trådar.
 
Jag gjorde min mössa randig:
6 varv med färg 1 (rosa)
2 varv med färg 2 (teal - vad heter det på svenska?)
2 varv med färg 3 (ljusgrön)
6 varv med färg 1
2 varv med färg 4 (ljusrosa)
2 varv med färg 5 (lila)
 
Klart!

Nytt tygfynd - igen!

Nu har jag fyndat tyg igen på Kyrkans "nd hand! Den här gången är det, tror jag, ett gammalt överkast - men jag har tänkt mig att det ska bli kläder.
Först funderade jag på ett par byxor till min pappa (han skulle med glädje bära dom) men byxor är svårt att sy om man inte har tillfälle att prova och mäta så mycket.
Dessutom blev mellandottern förtjust och vill ha en kjol, eller kanske något annat.
 
 
Färgen kommer inte riktigt till sin rätt - men det är knallorange manchester!
(Jag kommer att tänka på Televerkets brandgula tjänstebilar - och ja, jag var med på 70-talet...)
 
Vi får se vad vi hittar på att sy!

Vad har jag på gång?

Hur har det gått med mina stick- och virkprojekt sedan jag gjorde en lista här?
Halskrage - färdig och publicerad här på bloggen.
Mössa - som ni kanske har läst blev det ingen stickad mösssa till mig, men... det blev en virkad i stället! Mönster och bilder kommer snart.
Tunika - kan fortfarande inte visa, men mönster och bilder kommer så småningom.
Klänning med hästar - färdig och mönstret är publicerat här på bloggen. Snart kommer mönster på hästarna också.
Kofta - nu har Sixten fått den och den är publicerad här på bloggen.
 
Sen har jag naturligtvis några nya projekt på gång:
Spetsvirkad tunika - hittade ett härligt bomullsgarn på Kyrkans 2nd Hand som ska bli en tunika till en liten flicka. Självklart kommer mönster och bilder så småningom.
Slipover - har börjat sticka en slipover som ska bli en present. Mönster och bilder kommer så snart presenten har nått sin mottagare.
Scrub-vante - fick för mig att jag skulle virka en scrub-vante av bomullsgarn och runt snöre. Den är klar men dottern ska prova om den är bra innan jag lägger ut mönster här.
 
Har dessutom några syprojekt på gång, men det får bli i ett annat inlägg...
 
 

Bokstaven H - Hammare

När vi jobbade med bokstaven H fick vi för oss att vi skulle Hamra. Visst har vi snickrat lite förut, men inte provat att göra något större projekt tillsammans.
Jag och kollegorna tog med oss vad vi hade i form av hammare, spik och trä (brädor, grenar m.m.)
Sen var det bara att sätta igång!
 
 
Efter en tids hamrande stod det klart att det skulle bli en båt av något slag och barnen hjälptes glatt åt med fartyget.
Hamrandet, och sedan målandet, gjorde vi utomhus, men sen fick den magnifika farkosten flytta in på fritids. Där används den oftast som miljö för lek med mini-plus-plus, ibland är den en rymdstation, ibland en båt, ibland ett zoo och ibland något helt annat.
 
(För er som inte känner till plus-plus så är det byggbitar i plast i alla möjliga färger som barnen bygger allt möjligt av - googla det gärna. Jag tycker själv att jag är rätt bra på att bygga Lego men plusplus tycker jag är svårt, men barnen älskar det och bygger de mest otroliga saker)
 
 
Bygget skulle naturligtvis döpas också. Två fotbollsintresserade pappor var snabba att föreslå Hammarby, vilket barnen tyckte det var ett utmärkt förslag - det var ju en slags by de hade hamrat fram.
 
(Om ni tittar på teckningarna i bakgrunden ser ni att det är vattenfärger med blåsteknik från arbetet med bokstaven B)
 
 
 

Matkvinnor

Idag på kvinnodagen kommer jag att tänka på ett samtal på jobbet för ett tag sedan. Vi har förmånen att få jättegod mat till lunch och mellis på vår skola - dessutom tillrett och serverat av jättehärlig personal.
Barnen ville visa sin uppskattning och kom på att de skulle rita och skriva lite brev och teckningar. Sagt och gjort teckningar och brev gjordes och lades i ett stort kuvert, men vad skulle det stå på kuvertet?
 
Jag föreslog "Till våra snälla mat-tanter" (för jo, då var det bara "tanter"), då en av killarna svarar:
- Det går inte för några av dem är faktiskt unga.
- Vad ska vi skriva då?
- Jag tycker vi ska skriva "Till våra snälla mat-kvinnor".
 

Tunika med hästar - mönster

När jag hittade ett supermjukt bomullsgarn på Kyrkans Second Hand visste jag att det skulle bli ett barnplagg, att färgen var tuggummirosa gjorde det klart att det skulle bli ett flickplagg.
Så fick jag för mig att jag skulle virka figurer och sätta på, fick också för mig att det skulle vara till en särskild flicka så det fick bli en klänning med hästar på.
 
 
Ganska kort, med holkärm och stickad uppifrån och ner.
Här kommer mönstret:
 

Uppifrån och ner tunika

Storlek: 3-4 år
Garn
: Bomullsgarn som jag hade i gömmorna- rosa: Tusse från Sjuntorp (supermjukt, ser gammalt ut på etiketten)
Garnåtgång: ca 200 g samt restgarner till dekorationerna - dessutom behöver du en dragkedja
Stickfasthet: 18 m = 10 cm på stickor 4 ½.
Sticka första och sista maskan rät på alla varv när du stickar fram och tillbaka.
Klänningen stickas uppifrån och ner, till att börja med fram och tillbaka och sedan runt.

 

Halsringningen
Lägg upp 70 m på rundsticka och sticka 1 varv rätstickning fram och tillbaka. Placera ut stickmarkörer (om du ine har stickmarkörer går det utmärkt med metallgem eller garnstumpar), placera markörerna (pm) så här:
11 m (= höger framstycke), pm, 13 m (= höger ärm), pm, 22 m (= bakstycke), pm, 13 m (= vänster ärm), pm, 11 m (= vänster framstycke).

Efter 3 varvs rätstickning byt till slätstickning. Öka antalet m var tredje varv genom att sticka ett ökningsvarv.

Ökningsvarv: Öka 1 m en maska innan och en maska efter varje stickmarkör = 8 m ökas varje ökningsvarv.

 

När arbetet mäter 12 cm (efter 10 ökningsvarv) börjar du sticka rätstickning över ärmarna. Fortsätt med ökningarna var 3:e varv.

När arbetet mäter 14 cm börjar du sticka runt på rundstickan. Lägg upp 1 extra maska mellan framstyckena för att ge plats för dragkedjan. Fortsätt med ökningarna var 3.e varv.
Tänk på att rätstickningen över ärmarna nu när du stickar runt görs med vartannat v räta och vartannat v aviga.

När arbetet mäter 16 cm avmaskas ärmarnas 39 m, kvar finns då framstycket med 49 m och bakstycket med 48 m.
Sticka framstycket fram och tillbaka i slätstickning i 10 varv. Öka 1 m i var sida innanför 1 kantm = 59 m.
Sticka bakstycket på samma sätt = 58 m.

Sticka nu runt igen (fortfarande slätstickning) och lägg upp 4 m i varje ärmhål = 125 m.
Början av varvet räknas nu från mitt i vänster ärmhål, placera stickmarkörer mitt i varje ärmhål.

Efter 6 cm börjar du öka antalet m genom att sticka ett ökningsvarv. Upprepa ökningarna var 6:e v totalt 12 gånger = 173 m.

Ökningsvarv: Öka 1 m 4 maskor innan och 4 maskor efter varje stickmarkör = 4 m ökas varje ökningsvarv.

När arbetet mäter 28 cm från ärmhålet stickas 4 cm rätstickning. Avmaska alla m. Ta av garnet och fäst.

 

Montering:

Dags att sy alla sömmar och fästa alla trådar. Jag brukar försöka fästa alla trådar under arbetets gång, det blir för tråkigt på slutet annars. Dessutom finns det ju inga sömmar att sy – så det här steget går supersnabbt!

 

Sy i dragkedjan i öppningen mitt fram. Jag brukar använda 3-stegs-sicksack när jag syr i stickat, tycker att det håller bäst.

 

 

Jag valde att dekorera med några hästar, en sol och ett träd. Hur du gör hästarna kan du snart läsa om i ett eget inlägg, mönstret till solen hittar du tillsammans med mönstret till haklappen. Trädet får du free-styla!

Mottagaren av din tunika kanske tycker bättre om katter, bilar eller flodhästar? Låt fantasin flöda!
Sy fast eventuella dekorationer.
Klart!


Bokstaven B - Blåsteknik

Vissa bokstäver är svårare än andra att komma på aktiviteter kring men B är faktiskt lätt!
Bland annat använder vi vattenfärger och sugrör = Blåsteknik.
 
Droppa ut vattenfärg på papper, blås med sugrör. Att blåsa bara med munnen är svårare att rikta och ger inte lika fina linjer.
 
 
Bäst resultat får man om man tar ordentligt med vattenfärg och använder växtpapper.
Visst blir det fint!?

Mössa i "päls"

Det är inte bara jag som fyndar på Kyrkans Second Hand, det gör även döttrarna.
För ett tag sedan fyndade mellandottern en härlig fuskpäls som hon tyckte var för lång.
Vi klippte av och fållade och hon blev mycket nöjd.
Kvar blev en lång, bred remsa härligt fuskpälstyg - hm....
 
Ungefär samtidigt uttryckte kompisen M att hon gärna skulle vilja ha en pälsmössa, så det var bara att sätta igång!
 
 
Sydde en hög rundel som passade runt huvudet och sydde sedan dit en oval på hjässan.
Gjorde en likadan "mössa" i fodertyg som jag satte in i mössan, vek upp nederkanten in i mössan och handsydde upp den mot fodret.
Fotot blev inte så bra, men mössan blev bra!
 

Kofta till Sixten

Nu har Sixten fyllt 1 år och fått sin kofta, så nu kan jag visa den här på bloggen.
Jag har använt ett gratismönster från Drops (där hittar jag mycket bra!) men jag har uteslutit fickan och lagt till lite flätor och struktur.
Garnet har jag fyndat på Kyrkans Second Hand, ett brunt bomullsgarn från Rowan, det står Calmer på banderollen men jag är inte säker på om det är garnnamnet eller färgen. Mjukt, gosigt och snyggt är det i alla fall.
Knapparna hittade jag i min knapplåda, har tyvärr inget minne av varifrån de kommer.
 
En av sakerna jag gillade med mönstret var kragen, som är både snygg och mysig. Kombon av en gubbkofta till en 1-åring tycker jag är kul.
 
 
På framstycket har jag varvat flätor över 4 m, mosstickning och förståss slätstickning.
 
 
Mitt på bakstycket och ärmarna har jag dessutom lagt till flätor över 8 maskor.
 
 
Gillade också att resåren på ärmarna skulle göras lång för att vara uppvikt - snyggt!
 

Bokstaven E - mer Energi

När vi jobbade med bokstaven E fick barnen ta med sig leksaker som drevs med något annat än nätsladd.
Ett av barnen hade med sig en väldigt rolig experimentlåda - den bestod av en platta där man kunde snäppa fast olika delar som bildade elkretsar med batterier. Glödlampa, av-på-knapp och motor med propeller var några av delarna.
 
 
Barnen tyckte verkligen att den var jätterolig och vi vuxna också.
Experimentlådan var köpt i Polen och jag har letat här hemma efter någonting liknande, tyvärr än så länge utan framgång. Men jag ska hålla utkik...
 

Bokstaven M - Mosa, Mortla och Mala

När vi jobbar med bokstäverna försöker vi alltid knyta verb till bokstaven också - och när det var M så Mosade, Mortlade och Malde vi.
Skorpor var det som blev skorpmjöl för att så småningom bli skånsk äppelkaka.
Många barn tycker det är svårt att mortla och skorpor ger lagom motstånd att lära sig på. Samma med att mala, att veva kvarnen i jämn takt och samtidigt mata ner en skorpa är svårt.
 
 
Det här var i höstas, så vi tog barnen och promenerade bort till Äppelparken, det är en lekpark som  ligger där det tidigare varit äppelodlingar. Runt parken finns massor av gamla äppelträd som fortfarande ger bra skörd varje år som den som vill får plocka.
 
 
Äpplena skar vi i bitar och kokade till mos med lite vatten. Moset la vi på en långpanna, strödde över kanel och lite socker och sedan skorpmjölet. Sedan skivade vi över smör och stoppade in i ugnen.
Gott och enkelt!