Vårmössa - mönster

Jag har ju kämpat med att göra en mössa till mig själv, men har inte riktigt lyckats - men trägen vinner!
När jag letade efter något annat i gömmorna hittade jag färgglatt bomullsgarn, perfekt till en vårmössa.
 
 
Mönster till vårmössa
Garn: Bomullsgarn från Lidl (jo de har garn ibland, riktigt bra är det också), vet inte riktigt hur mycket eftersom jag använde överblivna snuttar.
Masktäthet: 18 m = 10 cm på virknål 5
Storlek: Stor (lagom till mig som har ganska stort huvud och dessutom gillar när mössan sitter lite löst)
 
Lägg upp 6 fm med magic loop.
Varv 1: 2 fm i varje m = 12 m
Varv 2: * 1 fm, 2 fm i nästa m *. Upprepa *.* varvet ut = 18 m.
Varv 3: fm hela varvet
Varv 4: * 2 fm, 2 fm i nästa m *. Upprepa *-* varvet ut = 24 m.
Varv 5: * 3 frm, 2 fm i nästa m *. Upprepa *-* varvet ut = 30 m.
Varv 6: fm hela varvet
 
Fortsätt på samma sätt tills du har 102 m.
Virka runt tills mösssan har önskad längd, jag gjorde min 30 cm.Ta av garnet och fäst alla trådar.
 
Jag gjorde min mössa randig:
6 varv med färg 1 (rosa)
2 varv med färg 2 (teal - vad heter det på svenska?)
2 varv med färg 3 (ljusgrön)
6 varv med färg 1
2 varv med färg 4 (ljusrosa)
2 varv med färg 5 (lila)
 
Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback