Gammalt garnfynd

Jag handlar alltid garn när jag hittar något användbart på loppisar och liknande.
Ibland har jag sån tur att jag får fynda två gånger - en gång när jag handlar det och sen en gång till när jag hittar det i skåpet efter att ha glömt bort att jag hade det!
 
Så är fallet med det här fantastiska garnet:
 
 
Som alltid på foton gör det inte färgen riktigt rättvisa - den gröna färgen är mycket "ärtigare" i verkligheten.
Har börjat sticka på ett linne/tunika till mig själv till sommaren.
Vi får se hur det går. Bilder och mönster kommer så småningom.
 

Bokstaven K - Kakor

Bokstaven K brukar infalla i mitten på december och då är det självklart Kakor som gäller = pepparkakor.
 
 
Alla barn får en "lagom klump" pepparkaksdeg som de får kavla själva och göra kakor av. När det inte går att få ihop fler kakor får barnen äta upp resten av sin deg om de vill.
(Som ni ser på bilden kommer K alldeles efter D som i Docka)
 
 
Kavla är svårt för många, men de tycker det är roligt.
 
 
Vi har massor av roliga formar - naturligtvis många traditionella: gubbar, gummor, grisar, julbockar etc.
Men också många som inte är så traditionella just till jul: Krokodil, Kamel, Bil, Båt, Björn, Rymdraket, Giraff, Dinosaurie m.fl. Inköpta på CityGross.
 
 
 
 
 

Ett till roligt spel

Tidigare skrev jag om Blokus som är ett fantastiskt roligt och nyttigt spel.
Nu har vi köpt in en till favorit till fritids: The A-Maze-ing Labyrinth - eller Labyrinten som vi kallar det.
I mina ögon är det något av en klassiker som jag spelade mycket med mina barn när de var små, men ingen av barnen på fritids hade sett det förut.
 
 
Det gäller att gå till vissa platser på brädan - du får veta vart genom att ta kort. Svårigheten och det roliga är att spelplanen hela tiden förändras.
Spelplanen består av några fasta brickor och resten lösa brickor. De lösa brickorna kan skjutas så att labyrinten förändras och nya vägar uppstår.
Fantastiskt roligt - och jättebra för uppfattningen om former och mönster.
 

Bokstaven Z - Zoo

Z är ju som ni säkert förstår inte den lättaste bokstaven att hitta på aktiviteter på...
I år gör vi ett zoo, faktiskt för första gången.
Vi har ställt fram massor av olika material och barnen skapar fritt vilka djur de vill.
Ett gruppbord har blivit själva Zoo där djuren bor. Tillsammans har vi inrett med inhägnader, "vatten", "gräs" m.m.
 
 
 
Som ni säkert ser på bilderna finns det krokodiler, elefanter, tigrar m.m. på vårt zoo. Det har till och med börjat komma besökare för att titta på djuren!
 
 
 

Virkad nalle - Mönster

Fick för mig att jag skulle virka ett gosedjur. Det går ju att hitta jättemånga söta amiguramimönster på nätet men jag tycker de är lite för små för att ge till små barn.
Jag ville göra en "riktig" nalle - vet visserligen inte ännu vem nallen ska bo hos, men jag tror jag ska hitta ett bra hem till den!
 
 
Virkad nalle

Storlek: ca 36 cm
Garn
: Tjockt bomullsgarn som jag hade i gömmorna, tror det kommer från Lidl – ett gräddvitt och ett i en konstig brun-lila nyans
Garnåtgång:  100 g brunt, lite av det ljusare garnet
Virkfasthet: 18 m = 10 cm på virknål 4 ½.

Om du använder tunnare eller tjockare garn (och virknål) blir nallen mindre eller större. Mönstret kan du följa ändå eftersom det anger antal m och varv.

 

Börja längst upp på nallen
Lägg upp 6 fm runt magic loop.
Varv 1: *2 fm i varje m* Upprepa *-* = 12 m
Varv 2: *1 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa *-* = 18 m
Varv 3: *2 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa *-* = 24 m
Varv 4: fm hela varvet
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa *-* = 30 m
Varv 6: *4 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa *-* = 36 m

Härifrån virkas bara fm varven runt. Efter totalt 20 varv minskas för halsen.

 

*3 fm, 2 m tills* Upprepa *-* tills du har 22 m.
Virka 2 v fm – Pausa arbetet här innan du börjar öka för kroppen.


Gör öron och ögon (se nedan hur man gör) och sy fast på huvudet. Brodera pupill på ögonen.
Virka nosen (se nedan), brodera nos & ”mun” och fyll med vadd. Sy fast på huvudet

 

Återuppta virkningen av kroppen, sätt en markör.
*10 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa *-* tills du har 46 m.
Virka fm runt tills du virkat 22 v från markören.

 

Pausa arbetet här innan du börjar minskningarna för att avsluta kroppen.
Gör magen (se nedan hur man gör) och sy fast på kroppen innan du fortsätter.
Gör armar (se nedan), fyll med vadd och sy fast på kroppen.

 

Återuppta virkningen av kroppen och börja minska för att avsluta kroppen.
Minska 8 m jämt fördelat över 1 varv = 38 m.
1 varv fm.
Minska 8 m jämt fördelat över 1 varv = 30 m.
1 varv fm.
Minska 8 m jämt fördelat över 1 varv = 22 m.
1 varv fm.
Virka 2 m tillsammans tills 3 m återstår. Avsluta och fäst, sy ihop den lilla återstående öppningen.

 

Virka benen och svansen, fyll dem med vadd och sy fast dem på kroppen.

 

Nos
Lägg upp 4 lm, vänd, virka 3 fm. Vrid och virka på andra sidan av lm, börja med 2 fm i den första.
Virka runt med fm och öka 1 m i varje ”hörn” tills du har 16 m. Avsluta och fäst efter totalt 5 v. Lämna en lång bit garn som du kan sy fast nosen med.

 

Öra
Börja med framsidan av örat i ljust garn – framsidan av örat:
Lägg upp 4 lm, vänd och virka 3 fm.
1 lm, vänd, 2 fm, 2 fm i nästa m.
Vrid och virka nu på ”baksidan” av lm: 2 fm i samma m, 2 fm.
Avsluta och fäst.

Virka nu ett likadant öra i det mörkare garnet (baksidan av örat) men avsluta inte – i stället virkar du nu ihop det ljusa och mörka örat.
Virka 2 fm, 2 fm i varje m 4 ggr, 2 fm. Avsluta och fäst. Lämna en lång bit garn som du kan sy fast örat med.

Du har nu gjort ett öra – gör ett öra till.

 

Öga
Lägg upp 6 fm runt magic loop. Avsluta och fäst. Gör ett öga till.

 

Mage
Lägg upp 6 lm, vänd.
4 fm, 2 fm i sista m.
Vrid och virka nu på baksidan av lm.
2 fm i samma m, 3 fm, 2 fm i nästa m.
Fortsätt virka runt och öka 1 m i varje ”hörn”.
Avsluta och fäst efter totalt 5 varv.
Lämna en lång bit garn som du kan sy fast magen med.

 

Arm
Lägg upp 6 fm runt magic loop.
Varv 1: 2 fm i varje m = 12 m
Varv 2: *1 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa *-* = 18 m
Varv 3-10: fm
Varv 11, 13, 15 & 17: Virka 2 m tills, fam resten av v
Varv 12, 14, 16, 18, 19 & 20: fm

Avsluta och fäst. Lämna en lång bit garn som du kan sy fast armen med.
Virka en arm till.

 

Ben
Lägg upp 6 fm runt magic loop.
Varv 1: 2 fm i varje m = 12 m
Varv 2: *1 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa *-* = 18 m
Varv 3-15: fm
Varv 16, 18, 20 & 22: Virka 2 m tills, fam resten av v
Varv 17, 18, 19, 23, 24 & 25: fm

Avsluta och fäst. Lämna en lång bit garn som du kan sy fast benet med.
Virka ett ben till.

 

Svans
Lägg upp 6 fm runt magic loop.
Varv 1: 2 fm i varje m = 12 m
Varv 2-3: fm

Avsluta och fäst. Lämna en lång bit garn som du kan sy fast svansen med.

 

Jag har använt syntetvadd till fyllning vilket gör att nallen kan tvättas i tvättmaskin i 40 grader.

Mycket bra för gosedjur som ofta lever väldigt nära små barn.

Lycka till!


Linne i blommig trikå

Det var länge sen jag visade något jag sytt här, men självklart har jag sytt. 
Som jag skrivit om tidigare håller jag på och lär mig själv sy i trikå, det är egentligen inte så svårt men det är lite annorlunda än att sy i vävt tyg så det kräver lite träning.
 
 
Jag har använt ett mönster för ett linne och sedan sytt på en volang nertill.
Det jag behöver öva mest på är kanterna och fållarna. Jag viker ner, syr och sedan klipper jag rent. Det blir bättre  och bättre.
 
 
Men jag behöver öva lite till och prova mina olika tvillingnålar.
 
 

Bokstaven B - Ballonger och Blommor

När vi jobbar med bokstäver försöker vi hitta på aktiviteter ute också, men det är inte alltid så lätt men på bokstaven B blev det lyckat.
Vi satte upp ballonger på bollplanket och barnen fick kasta pil så att de gick sönder.
Kön ringlade lång och det var så roligt att ballongerna tog slut på nolltid och vi fick hitta på något annat...
 
 
 ... det fick blli en stor Blomma!
Olika delar på blomman gav olika poäng, så fick vi in matte också...
 
 
När vi gör pyssel och aktiviteter försöker vi ordnar så att vi kan hjälpa barnen att starta upp, men att de sedan ska kunna klara det själva eller klara det med varandras hjälp.
Pilkastning är självklart inte en sån aktivitet utan det kräver vuxennärvaro hela tiden. Men kul var det!

Bokstaven H - Hälsning

Bokstaven H är lättare än man tror att hitta på saker till. Ett år hade vi många hästtjejer då gjorde vi egna käpp-Hästar och Hinder och Hoppade. Superkul!
 
En sak som vi nu gjort några gånger och är jätteroligt är Hälsningar, det är t.o.m. Hemliga Hälsningar.
 
 
Barnen får skriva Hälsningar till vem som helst, några skriver till en kusin, några till en kompis, men de allra flesta skriver till mamma och/eller pappa.
Eftersom barnen kommit olika långt i sin läsning ser hälsningarna lite olika ut, några skriver långa brev, några skickar en teckning och de flesta något mitt emellan.
 
 
Breven läggs i kuvert och vi tar reda på adressen - alla kan inte sin adress. Barnen skriver namn, adress och får klistra på frimärke och sedan läggs hälsningen i vår "brevlåda".
 
När det samlats några hälsningar i "brevlådan" avgår en liten expedition till den riktiga postlådan där hälsningarna postas. Mycket spännande tycker barnen.
Eftersom det är Hemliga Hälsningar säger barnen ingenting till den de skickat till - även om det är svårt...
 
Hälsningarna är väldigt uppskattade av de som får dem, det är nog det "pyssel" som föräldrarna tyckt varit roligast!
 

Scrub-vante - Mönster

Den här scrubvanten har varit klar ett tag men den behövde testas först. Nu är den provad och godkänd!
 
Scrubvante
Garn: 1 tråd tunt hampasnöre, 1 tråd tunt bomullsgarn
Masktäthet: 24 m på virknål 3 = 10 cm
 
 
Lägg upp 21 lm, vänd och virka 19 fm, 2 fm i sista m.
Vrid och virka på andra sidan av lm, 2 fm i första m, 18 fm, 2 fm i sista m.
Fortsätt nu virka runt, på första v ökas till 52 m.
Virka nu fm runt tills vanten mäter 20 cm.
Virka sista varvet så här: 26 fm, 14 lm, 26 fm med början i nästa m.
Ta av garnet och fäst.
 
(Lägg upp fler maskor om du vill ha en bredare vante - den här passar till mig, som enligt vissa har sjukligt små händer...)

Sockermålning

När vi inte jobbar med bokstäver, gör vi lite allt möjligt pyssel. Ofta får barnen önska och då blir det ofta sockermålning.
Busenkelt att ordna, kladdigt och roligt att göra med otroligt vackert resultat - och tyvärr jobbigt att städa efter...
 
Du behöver:
Sockerlag
Papper
Vattenfärg
Penslar
 
 
Först av allt behövs sockerlag som du kokar av 1 del vatten och 2 delar socker. Koka upp så att allt socker löser upp sig. Låt svalna.
 
Sedan är det bara att sätta igång, använd papper av bra kvalitet - växtpapper ger bäst resultat.
Pensla pappret med rikligt av sockerlösningen.
Sedan är det dags att tillsätta färg,
Ta lite vatten och mycket vattenfärg på en pensel och droppa ner på sockerlösningen. Färgen sprider sig i sockerlösningen och bildar vackra koralliknande mönster.
 
Låt fantasin flöda: Experimentera hur mycket vatten och färg som behövs, prova att droppa en annan färg aningen senare på samma ställe.
 
Ställ på tork, det tar ganska lång tid för det att torka. Ytan blir blank och fin, men tyvärr lite skör.
Konstverken har tyvärr också en tendens att kleta fast på underlaget när de torkar.
 
Barnen brukar tycka att det är otroligt roligt, det tycker vi med - men det gäller att hålla efter i ateljén, intorkad sockerlösning är svår att få bort...
 
 

Bokstaven C - Cykelvecka

Våren har inte riktigt kommit igång här men vi var i alla fall helt redo att följa Solrosens tradition och ordna Cykel-vecka när vi jobbade med bokstaven C.
Alla barn som ville haf haft med sig cykel, alternativt sparkcykel.
Vi har samarbetat med skolan som har haft trafikvecka och pratat om hur man ska uppföra sig i trafiken.
 
Varje dag innan mellis har cyklverkstaden haft öppet och syklarna har tvättats, vaxats och polerats. Däck har pumpats och sadlar justerats.
Barnen har tagit sig an arbetet med stort engagemang och frenesi.
 
SAM_0894
 
Efter mellis har vi gett oss iväg på cykelturer i närområdet.Vi har dels haft en del teknikbanor där vi bl.a. cyklat slalom, lett cyklarna mellan saker och övat start och stopp i backe.
Men roligast av allt tycker jag att det är när jag cyklar iväg längs cykelbanorna med ett långt led av små cyklister bakom mig!
 
Så gott som alla barn har varit med och cyklat, de som inte har cykel har fått låna av en kompis. Alla har varit otroligt duktiga, både på att cykla och på att följa alla trafikregler.
 
Runt cykelverkstaden har vi haft stor publik, mest från förskoleklass men även många 2:or och 3:or.
Och på en av cykelturerna efter mellis hängde ett gäng killar från 5:an med!
 
Kort sagt: En toppenvecka!

Bokstaven C - Citronsaft

 
SAM_0907
 
Den här veckans smak blev Citronsaft som vi gjort själva, jag och några av barnen har hjälpts åt.
Här kommer receptet:
 

Recept på Solrosens citronsaft, ca 2 liter

1 kg citroner
1 liter vatten

1 kg socker

10 kvistar mynta

 

Skölj citronerna och skala dem tunt med potatisskalare.

Lägg skalen i en bunke och pressa i saften från citronerna.

Häll i socker och mynta i bunken.

Koka upp vattnet och häll i bunken.

Rör om till allt socker löst upp sig.

Låt stå svalt i ett dygn.

Sila saften och häll upp i flaskor.

Förvaras i kylskåp, bör användas inom 5 veckor.

Blanda 1+3 och njut!

 

Barnen som hjälpte till tyckte det var svårt att skala citronerna, allt annat gick som en dans.
Stolt berättade de i samlingen på fredagen om hur vi hade gjort och bjöd sedan kamraterna på saft.
Av alla barnen var det bara ett som inte tyckte om, alla andra tyckte det var den godaste saften de någonsin druckit!

 
 

Rolig virkning

I slutet av påsklovet och över helgen har Barbies lillasyster fått följa med mig hem - hon behöver nämligen mer kläder. Det har varit jätteroligt att virka till Shelly (varför heter hon Shelly i Sverige och Kelly i andra länder?).
 
 
Jag virkar utan mönster och bara hittar på allt eftersom. Virkade och stickade plagg håller mycket bättre än sydda när barnen leker med dem.
 

Bästa lekplatsen

På påsklovet har vi självklart inte jobbat med några bokstäver utan "bara" lekt och haft skoj.
Vädret har varit härligt och vi har gått på utflykt i närområdet varje dag.
Barnen har fått komma med förslag om vart vi ska gå och sedan har vi röstat.
 
 
Och den roligaste "lekplatsen" är alltid naturen - här är vi i en f.d. äppelodling med skogen på ena sidan och en lekpark på andra sidan. Roligare än så blir det knappast!
 

T-shirt med glitter

Det var länge sedan jag visade något jag sytt här på bloggen.
Mest beror det på att jag inte sytt så mycket på sista tiden, men dessutom har jag inte kunnat göra färdigt det jag påbörjat eftersom jag saknat tvillingnålar - men nu har jag köpt nya!
 
Min förra symaskin, som "dog" förra året vid en ålder av nästan 30 år, hade en fusk-overlock-söm men det funkade inget vidare. På min "nya" symaskin funkar det mycket bättre och jag håller på att lära mig sy i trikåtyger.
Barnkläder är perfekta att öva på, det går inte åt så mycket tyg och det går snabbt att sy.
 
Har bl.a. sytt en t-shirt i blank trikå från gömmorna som där jag sytt på en bit tjusigt glittertyg på framstycket för att göra den lite roligare.
 
 
Använde ett gammalt mönster från "Allt om Handarbete" och sydde i storlek 4 år. Undrar vem jag ska ge den till...

Bokstaven Y - Yrken

När vi jobbade med Y arbetade vi inte bara med Yta utan vi undersökte även olika Yrken.
Vi pratade mycket om olika yrken och vi gjorde studiebesök. Kollegan P tog med ett gäng till brandstationen, vikarien A tog med sig ett gäng till sitt andra jobb på Konsum och kollegan N tog med sig ett gäng till bilverkstaden.
 
Men det mest uppskattade besöket gick till pensionärernas dagverksamhet. Där gick barnen runt 2 och 2 och intervjuade pensionärerna om vad de haft för yrken. Bland pensionärerna fanns en kompositör, en barnmorska, en sjuksköterska, en direktör, en telefonoperatör, en lantbrukare m.m.
Sedan kom sjukgymnasten och hade gympa med pensionärerna och barnen deltog med stort engagemang. Mycket lyckat tyckte både vi, barnen och pensionärerna.
 
Barnen fick sedan berätta för varandra vad de varit med om och visa bilderna vi tagit. 
 
Men visst tyckte vissa barn att det var orättvist och att någon annan fått göra något roligare:
- Du hade bäst, du fick åka till verkstan!
Med beundran i rösten:
- Men du fick träffa en människa som var fett gammal!
 

Bokstaven Ä - Ärtor

På bokstaven Ä brukar vi konstruera med Ärtor, det är en gammal klassiker för oss men barnen älskar det.
Vi använder vanliga gula ärter och tandpetare. Tandpetarna måste vara spetsiga i båda ändarna, vissa gånger har vi haft svårt att hitta såna.
Ärtorna läggs i blöt i vatten ca ett dygn.
Sedan sticker man tandpetare i ärtorna och gör olika kontstruktioner-
Ställ på tork och ärtorna hårdnar igen och håller ihop bygget.
 
Det absolut svåraste för barnen har varit att frakta hem sina fantastiska byggen, de är ganska sköra!
 
 
Vissa barn gör fantasikontruktioner, de bygger och bygger och ser vad det blir.
 
 
Andra tänker först  ut vad de vill bygga och sätter sedan igång. Många har byggt hus och slott.
 
 
Vissa konstruktioner ser ut som om de hörde hemma på en kemilektion!