Virkat linne i spets - Mönster

När jag började virka det här linnet hade jag tänkt mig att det skulle bli en tunika eller klänning, men jag fick inte till ökningar på något snyggt sätt när jag virkade spetsmönstret så det fick bli ett linne i stället.
Det ser ut som om linnet är vidare nertill men det är det inte. Spetsmönstret gör linnet lite elastiskt och nertill hålls mönstret ut av den avslutande kanten.
 
Virkat linne i spets
Storlek: 4-5 år
Garnåtgång: knappt 150 gram bomullsgarn 8/4
Virknål 3 1/2
Spetsmönster: Jag använde ett spetsmönster från Drops som de använt till ett linne för vuxna
 
Linnet virkas uppifrån och ner.
 
Bakstycke:
Lägg upp 66 lm, vänd och virka fm, börja i 2:a m från nålen. På detta första varv minskas till 56 m (det görs för att få en mer elastisk kant. Virka mönster i 15 cm.
 
Vänster framstycke:
Lägg upp 20 lm, vänd och virka fm, börja i 2:a m från nålen. På detta första varv minskas till 17 m.
Virka mönster i 9 cm, öka några maskor mot halsen under de sista varven.
 
Höger framstycke:
Börja med att virka upp 17 m på höger axel på bakstycket. Virka sedan likadant som vänster framstycke men spegelvänt.
 
Lägg nu upp 24 m i halsringningen mellan framstyckena och virka spetsmönster över båda framstyckena och de ny maskorna i halsen - i 6 cm. Framstycket ska nu vara 15 cm alltså samma längd som bakstycket.
 
Bålen:
Nu ska bak- och framstycke sättas ihop, lägg upp 20 m i varje armhål. Du kan nu välja några olika sätt:
  1. Virka spetsmönstret runt, det är lättast men blir inte riktigt lika snyggt eftersom varven vrids lite när man virkar.
  2. Virka spetsmönstret fram och tillbaka med en öppning under ena ärmen - sy igen öppningen senare.
  3. Virka spetsmönstret fram och tillbaka med en öppning under ena ärmen och virka ihop öppningen allt eftersom. Jag valde detta alternativ: När jag kom till baka till varvets början/slut virkade jag 2 lm men i stället för stolpen/stolparna virkade jag sedan en fm i lm-bågen i början på förra v. Kan verka lite pilligt men man kommer snabbt in i det.
Oavsett vilken metod du väljer: Virka spetsmönster i 30 cm.
(Om du har en öppning att sy igen, gör det nu)
 
Virka nu ett avslutningsvarv:
4 lm, 1 fm i en "solfjäder", 4 lm, 1 stolpe uppepå en ensam stolpe - upprepa detta varvet runt (detta gör att kanten nertill blir jämn).
Hur du börjar beror på var i spetsmönstret du börjar, vid det här laget är du nog så van vid spetsmönstret att du förstår hur jag menar.
 
 
Virka nu ett varv med 5 fm i varvje lm-båge och sedan ytterligare 2 varv med fm.
Avsluta med en vågig kant:
* Hoppa över 2 m, 7 stolpar i samma m, hoppa över 2 m, 1 sm * Upprepa *-* varvet ut.
Om det inte går jämnt ut hoppa över 1 eller 3 m (i stället för 2) några gånger mot slutet.
 
Jag har inte sytt dit knappar ännu - måste hitta några riktigt snygga!
 
Hals- och ärmkant
Virka 3 varv fm runt det "stängda" armhålet.
Virka 3 varv frm runt armhålet, halsringningen och axeln på andra sidan.
Samtidigt över axeln görs 3 knapphålsöglor på andra varvet. Virka så här: 4 lm, hoppa över 2 m. Fördela dessa 3 knappöglor över axeln. På nästa v virkas 5 fm rund lm-bågarna.
 
Fäst alla trådar. Klart!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback