Utklädningskläder - Riddare

När jag skrev inlägget om senaste tygfyndet kom jag att tänka på julklappen vi sydde till småkusinerna julen 2011 - nämligen en hel rad utklädningskläder.
Vi hade fantastiskt roligt när vi hittade på vad vi skulle sy och när vi letade fram material. Mycket hade jag i gömmorna redan, annat inhandlade vi på Kyrkans 2nd Hand, något enstaka tillbehör köpte vi på tygaffärn.
 
En av de första jag sydde var en riddar-oufit.
 
 
Jag använde ett mönster till en "vanlig tröja" och sydde bara fram- och bakstycke några storlekar för stort i ett stadigt linnetyg från gömmorna. Flikade nederkanten och dekorerade med silverband.
En riddare måste naturligtvis ha ett vapen också. Bakgrunden är stuvbitar av ylletyger, svärdet sytt i ett härligt silvertyg från gömmorna.
 
 
Huvan är sydd i samma silvertyg som svärdet på vapnet, tyget är lite stretchigt och mönstret är till en skidhuva.
 
 
Så här snygg blir riddaren. För en hel outfit bör den naturligtvis kompletteras med lite andra saker - om jag känner kusinerna rätt kommer den att kombineras med tyllkjol, högklackat, halsband och kanske ett svärd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback