Datavantar - mönster

Den här modellen av vantar brukar kallas torgvantar, men de här ska min pappa ha som datavantar.

Garn: Gärna ylle, jag använde ett tunt garn från gömmorna
Stickfasthet: 32 m = 10 cm på stickor 3.
Sticka första och sista maskan rät på alla varv.

Höger vante

Lägg upp 64 m och sticka resår 2 aviga, 4 räta i 10 cm.
Från rätsidan: Sticka 1 rät (= kantm), 2 aviga, 4 räta och öka nu en maska mellan de 2 aviga så att du nu har resår med 4 räta, 3 aviga. Efter de sista 4 räta – sticka 2 aviga, 1 rät (= kantm). Du har nu 73 m. Sticka 3 varv.

Från rätsidan: Sticka 1 rät (= kantm), 2 aviga, 4 räta och öka nu en maska efter den nästa aviga m så att du nu har resår med 4 räta, 4 aviga. Efter de sista 4 räta – sticka 2 aviga, 1 rät (= kantm). Du har nu 82 m. Sticka 3 varv.

Nu är det dags att öka för tumkilen – fortsätt sticka resåren:
Varv 1: Sticka 29 m, öka 1 m, sticka varvet ut.
Varv 2 (och alla jämna varv): Resårstickning

Fortsätt att öka 1 m vartannat varv i samma rätstickade ”räffla” tills den ”räfflan” har 12 m i stället för 4 = 90 m. Vartefter m läggs till stickas de i samma resårmönster som övriga vanten.

Fortsätt med resårstickning i 10 varv.

Nu ska en plats för tummen göras (på den här vanten har jag inte gjort någon tumme, bara en ”glugg”, om du vill göra en tumme kan du kolla mönstret för Torgvantar hur man gör):
Sticka 25 maskor (fortfarande resårstickning), avmaska följande 16 m löst.
På följande varv lägger du upp 8 nya maskor i gluggen – fortfarande resårstickning!

Fortsätt med resårstickning i 6 cm. Maska av i resårstickning. Så ”ryggsömmen” och fäst alla trådar.

Sticka en till vante, fast spegelvänt.

Jag var orolig att garnet inte skulle räcka, men det var inga problem alls - det blev ganska mycket kvar. Så nu har jag börjat på en bebis-mössa, den visas här så småningom...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback