Mina nya torgvantar (Mönster)

Nu har jag gjort klart torgvantarna som jag trodde skulle vara till yngsta dottern men som blev mina i stället.
Jag är nöjd, jag gör sällan saker till mig själv så det här var en glad överraskning!
 
 
Mönster till torgvantar

Garn: Jag använde Lanett Superwash i merinoull, men det går bra med vilken garn som helst, bara stickfastheten stämmer.
Stickfasthet: 32 m = 10 cm på stickor nr 3

Storlek: Vuxna kvinnor med sjukligt små händer (jag har ärvt sjukligt små händer av min far, allt enligt mina döttrar). Ca 18 cm runt handen ovanför tummen. Ca 15 cm runt handleden.

Gör så här (2 gånger):

Lägg upp 52 m och sticka slätstickning runt i 8 varv. Sticka ett hålvarv (2 m tills, 1 omsl – upprepa) och sedan 8 varv slätstickning.

Minska 1 m mitt på varje varv 4 gånger (=48 m). När du stickat totalt 40 varv sedan hålvarvet är det dags för tumkilen.

Öka nu för tumkilen mitt på varannat varv 14 gånger. Öka 1 m på var sida om de 4 m maskorna, andra gången 6 m mellan osv.

Sätt de mittersta 20 m på en tråd och lägg upp 8 m i ”gluggen”. Sticka 6 v slätstickning. Byt till resårstickning 2 räta, 2 aviga. Maska av efter 14 varv.

Plocka upp maskor från tråden och och i gluggen. På första varvet öka eller minska så att du har 28 m och sticka resårstickning 2 räta, 2 aviga. Maska av efter 14 varv.

Vik in nedre kanten och sy fast. Fäst alla trådar.

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback