It's so fluffy! (Mönster)

Äldsta dottern har flyttat till Japan på ett halvår (spännande!) och då har yngsta dottern fått låna hennes bil under tiden. Givetvis behövs det det något vackert att hänga på nyckelringen.
Hon önskade en till minion men jag hade inget garn i rätt gul färg - i stället blev det en enhörning. It's so fluffy!
 
 
Jag använde bomullsgarn 8/4 och virknål nr 3. Så här gjorde jag:
 
Ben (jag gjorde 4 st): Med rosa garn virka 5 fm runt magic ring, Varv 2: 5fm.
Byt färg och virka 5 varv. Ta av garnet och fäst.
Horn: Använd rosa garn och virka 3 fm runt magic ring. Virka 3 v, Ta av garnet och fäst.
Svans: Jag gjorde som en gigantisk magic ring, jag virade garnet flera varv runt handen och virkade sen 2 fm runt ringen. Tav garnet och fäst.
 
Dags att göra själva enhörningen:
Virka 6 fm runt magic ring.
Varv 1: Virka fm, öka 2 m jämnt fördelat = 8 m.
Varv 2-3: Virka fm.
Varv 4: Virka fm och virka fast hornet mitt på varvet. Nu har du en tydlig ovansida och undersida.
Varv 5: Virka fm.
Varv 6: Virka fm och gör 2 öron på var sida om hornet. Öra: Virka 3 lm, vänd och virka 2 frm på lm. Fortsätt virka fm.
Varv 7: Virka fm varvet runt. När du kommer till öronen virkar du 2 fm så att säga "bakom öronen" på varje öra = 10 m.
Varv 8: Nu är huvudet klart och det är dags för halsen. Virka fm på undersidan och halvstolpar på ovansidan.
Varv 9-10: Lika som varv 8.
Varv 11: Nu är det dags för kroppen, virka fm på ovansidan och halvstoplar på undersidan.
Varv 12: Virka fm och virka fast frambenen över 2 m med 1 m mellanrum.
Varv 13: Virka fm.
Varv 14: Virka fm och öka 1 maska bakom bakom varje framben = 12 m.
Varv 15-16: Virka fm.
Varv 17: Virka fast bakbenen på samma sätt som frambenen.
Varv 18: Virka fm.
Fyll nu enhörningen med vadd (eller garnstumpar eller nåt, behövs inte så mycket...).
Virka klart genom att virka ihop frm och virka ihop alla m 2 och 2 tills 2-3 maskor återstår. Tav av garnet och sy ihop det sista hålet samtidigt som du syr dit svansen.
 
Nu är du nästan klar:
Virka manen genom att virka 1 fm mellan öronen och seden virka *4 lm, 1 fm* Upprepa *-* ner längst nacken tills du är nere vid manken. Ta av garnet och fäst.
Brodera dit ögon.
(Jag gjorde sen en lm-kedja som jag fäste i manen vid manken så att enhörningen går att hänga på nyckelringen)
 
Klart!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback