Hjälmmössa igen - fast en tiger

Hjälmmössor är verkligen enkla och roliga att sticka. Ibland tycker jag att enkel stickning blir lite tråkigt, men det hinner inte bli så på en liten hjälmmössa.
 
 
 
Efter en regnbågsmössa och en nyckelpiga var det nu dags för en tiger - samma mönster från Drops.
Har stickat 8 varv gult/orange och 2 varv svart.
Massor av garnändar att fästa, men det känns ändå överkomligt på en så liten mössa.
 
Öronen har jag gjort så här (gör 2 st):
Lägg upp 6 lm med gult garn.
Varv 1: Börja i andra lm, 5 fm.
Varv 2: 2 fm i första m, 3 fm, 2 fm i sista m (=7 m).
Varv 3: 2 fm i första m, * 1 fm, 2 fm i nästa m * Upprepa *-* en gång till (= 11 m)
Varv 4: 2 fm i första m, 1 fm, 2 fm i nästa m, 5 fm, 2 fm i nästa m, 1 fm, 2 fm i sista m (=15 m).
Varv 5: Byt till svart garn, fm hela varvet.
Tag av garnet, lämna en lång bit att sy fast örat med.
Sy fast örat med ett litet veck mitt på så står det upp bättre.
 
Den här gången har jag virkat knytsnörena i stället för att använda i-cord:
2 fm i mössan, 41 lm, vänd och virka fm tillbaka till mössan, 2 fm i mössan.
 
Lycka till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback