Halskrage - Mönster

Dags att visa ännu en julklapp - en fluffig vit halskrage!
Jag har stickat den i två olika garner, med en tråd vardera av Svarta Fåret Baby och ett akryl/mohair-garn från gömmorna - och stickor nr 7.
 
 
Lägg upp 56 maskor och sticka patentstickning.
Jag har stickat fram och tillbaka på rundsticka eftersom det blir ganska brett. Patentstickning kan man sticka på rundsticka också, men jag tycker det går lättare när man stickar fram och tillbaka.
När arbetet mäter 85 cm (eller nåt annat mått som du tycker passar bättre) sticka ett varv med räta maskor. Maska av och sy ihop till ett rör. Fäst alla trådar. Klart!
 
Jag har stickat sista maskan rät alla varv och lyft första maskan varje varv för att få en snygg kant.
Om du inte vet hur man stickar patentstickning kan du läsa det nedan.
Lycka till!
 
 
Patentstickning:
Varv 1: Lyft första maskan *1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig*, upprepa *-* avsluta med 1 rm.
Varv 2: Lyft första maskan, "ensamma" maskor: 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, "dubbla maskor" (m + omsl) sticka 1 rät maska, avsluta med 1 rm.
Upprepa varv 2.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback