Mössa med hjärta

Om ni läste mitt inlägg om UFOn vet ni att jag vill ha en ny mössa, men att det inte verkar bli någon.
Så fick jag för mig att jag skulle sy en mössa i stället, det har jag aldrig gjort förut så jag kände att jag måste prova lite först.
Letade fram ett härligt mjuk trikå med sammets-manchester-känsla - färgen var inte riktigt min så jag kompletterade med lite knallrosa velour.
Mätte min nuvarande stallmössa (den enda köpemössan jag använder, köpt på rea för 5 kr) för att få ett hum om måtten, Gjorde mössan så stor som tyget tillät och började sy.
 
Först applicerad jag ett hjärta fram på tyget jag klippt till (46 x 57 cm).
Sydde ihop tyget till en tub och sydde toppen lite rundad - räta mot räta. Och rundade av halva andra sidan.
Vände ut rätsidan och rundade till sista biten.
"Vek ihop" till en mössa.
 
 
Jag är mycket nöjd med hur mössan blev, den var enkel och rolig att sy.
Tyvärr är den alldeles för liten för mig, för döttrarna också - jag får hitta någon annan som behöver en mössa.
 
Får fundera vidare hur jag ska ordna en ny mössa till mig själv, de trikåtyger jag har hemma är antingen helt fel eller för små bitar.
Hittade däremot massa roliga tyger att sy barnkläder av, undrar vad jag ska hitta på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback